VW up | Analyse

Indholdsfortegnelse
Fastlæggelse af markedet

Valg af segmenteringsvariable:

Vurdering af segmenternes attraktivitet
- Segment 4: Sikkerhedsbevidste unge nyetablerede par, der er førstegangskøbere
- Segment 10: Sikkerhedsbevidste pensionister, der udskifter eksisterende bil
- Segment 11: Sikkerhedsbevidste par med små børn, der køber bil nr. 2
- Segment 12: Sikkerhedsbevidste par med store børn, der køber bil nr. 2

Valg og beskrivelse af endelig målgruppe
- Målgruppestrategi:

Uddrag
Markedet for VW Up! er afgrænset til det danske marked for mikrobiler. Derudover er der lavet en geografiskafgrænsning til det danske marked.

Udbyderne på markedet er andre producenter af mikrobiler. Både udbydere, der kun producerer mikrobiler samt udbydere, hvor mikrobiler blot er en del af deres sortiment.

Der er mange udbydere på markedet og der er stærke præferencer blandt slutbrugerne, derfor er konkurrenceformen monopolistisk konkurrence.

Markedslederen på mikrobiler er ifælge www.bilimp.dk VW up!. Udfordrerene er Skoda City Go, Toyota Aygo samt Peugeot 107.

Konsumentenhederne på B2C markedet er kendetegnet ved at være de som besidder de økonomiske, tekniske og fysiske muligheder for at tilegne sig produktet.

For at køre bil alene i Danmark skal man være 18 år og have kørekort. Ifølge en undersøgelse lavet af DTU har 88 % af den danske befolkning over 18 år kørekort.

Samtidig har de billigste mikrobiler på det danske marked en startpris på omkring 90.000 kr., hvilket er et beløb, som den største del af den danske befolkning vil kunne finansiere.

VW Up!s billigste model starter for 109.000 kr., hvilket stadig er billigt men dog i mindre omfang begrænser det potentielle markeds størrelse.

Men grundet de forholdsvis lave priser og gode finansieringstilbud vurderes det, at der er mange konsumentenheder og det potentielle marked for VW up vurderes derfor til at være stort.

VW up har fra 2014 frem til 2018 været den mest solgte mikrobil i Danmark, og i 2019 var de den 2. mest solgte mikrobil jf.

https://www.bilimp.dk/Nyregistreringer, derfor vurderes det effektive marked også til at være forholdsvist stort.

Dog findes der i Danmark mange personer, der er konsumenheder for mirkobiler, men som ikke har nogen enten fordi de ikke har bil eller har valgt en bil i en anden størrelse. Derfor vurderes det latente marked også som værende stort.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu