VW & Mazda | Analyse af to reklamer

Indledning
Volkswagen viser sig fra deres lidt mere følsomme side, i deres ét år gamle reklamefilm ”Generationer”. Reklamefilmen blev udgivet og offentliggjort d. 3. oktober 2017 af Volkswagen Danmark, og instruktøren er hermed Sune Svanborg Sørensen, som også fandt på filmidéen, og dermed også har skrevet manuskrift dertil.

”Generationer” handler primært om det konfliktfyldte forhold mellem far og søn, som fylder meget i reklamefilmen. Det konfliktfyldte forhold kommer især til syne under deres lange køretur, som udgør det meste af reklamefilmen.

Faren har netop lige fået overdraget nøglerne til den bil, som har været hans fars kæreste eje i mange år. Nemlig en Volkswagen Boble fra 1979. De er ude på en længere køretur med et par stop under vejs.

Første stop finder sted ved det forladte tivoli, hvor de spiller skak og der opstår en større en konflikt. Senere hen i reklamefilmen, holder de ind til siden eftersom at der uheldigvis bliver spildt kaffe, ned på måtten i bilen.

Her opstår der endnu en konflikt, som er en af de større, og mere synlige i reklamefilmen.

Vi ser kort efter, at faren som kører bilen hele køreturen, sidder alene, som et symbol på at hans far ikke længere er med ham. Heller ikke på køreturen. Til slut i reklamefilmen ser vi ham og hans egen søn, som kører ud af garagen.

Uddrag
Det er fremgår tydeligt, at reklamefilmen er fra nyere tid. Det kan vi både se på den nyere Volkswagen bil som holder i indkørslen, da faren og sønnen kører ud der fra. Dermed ser vi også kort politiet i et klip, hvilket også er meget nutidigt.

Bilen som ønsker at køre ræs med faren og sønnen i bilen, er hermed også en forholdsvis nyere Volkswagen bil. Når vi kigger på miljøet i filmen, kan vi tydeligt se at lokationerne egentligt er meget danske. Det fremgår også tydeligt i filmen, at dette ikke er en familie som mangler penge.

Alex er påklædt i skjorte og pænt tøj, og man kunne godt forestille sig at han var business-typen. Man ser kort lidt af huset som far og søn bor i, hvor hans mor kommer ud og giver ham nøglerne, og siger: ”Det bliver godt for dig … Giv det en chance”.

Altså en omsorgsfuld familie, som ifølge sprog og påklædning angiveligt ikke skulle mangle penge.

Filmens centrale personer fremgår tydeligt i reklamefilmen, og er hermed far og søn, som forestiller sig at være på denne lidt længere køretur sammen. Når vi kigger på faren, ser vi at han er pænt påklædt i skjorte, og noget lignende habitbukser, i en ældre version.

Hans tøj er rent- selv hans beigefarvede jakke, som har på det meste af køreturen. I reklamefilmen ser vi altså faren som en pæn mand. Vi får ikke navn eller alder på faren oplyst i reklamefilmen, men man kan tænke sig frem til, at han er oppe i alderen, eftersom at hans søn er voksen.

Når vi kigger på begge personer, kan vi se at der sker en udvikling gennem køreturen. Faren starter ud med at være halv-muggen. Eksempelvis i starten, hvor han kommenterer følgende: ”Du behøver jo ikke at smække” og ”Har du overvejet at holde øjnene på vejen imens du kører?”.

Det fremgår tydeligt at faren er utilfreds med sønnen, eller bare tanken om at det ikke er hans bil længere, men derimod hans søns. Derimod sker der en udvikling senere hen, hvor man egentlig ser smilet på farens læber fremkomme.

Eksempelvis da faren tager kaffekoppen med Volkswagen-logoet på, med ind på tanken og får den fyldt op, til din far. Farens adfærd skifter, jo længere vi når hen på køreturen, og inden han ”forsvinder”, sidder både far og søn og synger med på sangen i bilen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu