Analyse | trykt reklame for Mazda og tv-reklame for Kia

Indledning
Jeg skal i denne opgave lave en analyse af både en trykt reklame og en tv-reklame, hvorfor det er nødvendigt at anvende forskellige virkemidler, afhængigt af reklametypen. I analysen af den trykte reklame vil mit hovedfokus være på de visuelle virkemidler såsom farver, lys og perspektiv samt dens skriftlige virkemidler, som her spiller en stor rolle i forhold til budskabet.

I analysen af tv- reklamen vil mit fokus i stedet være på reklamefilmens dramaturgi, vigtigste filmiske virkemidler, fortællertekniske virkemidler samt symboler.

Indholdsfortegnelse
Analyse af den trykte reklame for Mazda
Analyse af tv-reklamen for Kia c’eed
Sammenligning af de to reklamer
Er de to reklamer tidstypiske?

Uddrag
Reklamen for Mazda er en 2 siders kommerciel reklameannonce trykt i mandemagasinet Euroman i 2014, hvor der reklameres for den på daværende tidspunkt netop lancerede bil, Mazda CX-5.

Dette gøres med et klart formål om at overbevise modtagerne om både produktets primære og sekundære brugsværdi, for i sidste ende at få budskabsmodtageren til at købe bilen.

Annoncens venstre side er bygget meget visuelt op, hvor tidligere håndboldspiller, Joachim Boldsen ses på et harmonisk og stemningspræget billede, med en tekstillustration som overskrift lydende: ”Det er ikke en bil – det er en følelse”, mens han selv står i forgrunden under denne overskrift med sin nyerhvervede bil og ser selvtilfreds ud.

Man ser bil som værende i fokus, idet den står utrolig skarpt i billedet. Under ham er placeret tre billedeillustrationer, hvor man blandt andet ser et billede af Joachim Boldsen inden i bilen, et billede af et joystik ved kontrolpanelet samt et billede af Joachim Boldsen, hvor han sidder op ad bilen udenfor.

I baggrunden ses meget natur, heriblandt træer, marker og ræs. Reklamens højre side er mere faktuel og tekstpræget, hvor man hører om Joachim Boldsen som håndboldspiller og som person, samt hvorfor han så godt kan lide netop denne bil, hvor han blandt andet siger, at sikkerhed i en bil er blevet en vigtig faktor for ham, efter at han er blevet familiefar, selvom han dog fortsat ikke ønsker at gå på kompromis med præstationer og design.

Teksten er i høj grad præget af at være en blanding mellem Joachim Boldsens egne erfaringer, og så Mazda, der fremhæver nogle af de mest essentielle produktspecifikationer ved Mazda CX-5’eren.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu