Mazda | Reklame analyse

Indledning
Reklamens afsender er Mazda, det er en 2 siders kommerciel reklameannonce fra modemagasinet som kaldet Euroman og den blev udgivet i 2014.

Hvor på det daværende tidspunkt lancerede denne nye bil, som er modellen Mazda CX-5.

Reklamens primære formål er at overbevise modtagerne om at købe selve produktet som er bilen, det som de f.eks. gør i reklamen er at tage en ”gammel” fodboldspiller med i reklamen også for de ham til at fortælle om hvor god og fornuftig den er at kører i.

Uddrag
Der hvor reklamen virkelig fanger modtagernes opmærksomhed, er selve den store og fede overskrift der siger ”Det er ikke en bil - det er en følelse” derefter falder ens blik på selvfølgelig Joachim da han er en kendt person i Danmark som de fleste kender og til sidst ned på bilen da det er selve produktet man skal købe.

Det som virker for reklamen, er også det med de små citater f.eks. ”livet er for kort til kedelige biler” det gør at læseren for lyst til at læse reklamen og mere omkring bilen.

De sproglige virkemidler i reklamen er virkelige tydelige, da selve teksten har en stor betydning for reklamen og den fylder utroligt meget, hvor man skal overtale modtageren at købe bilen, samt med at bruge forskellige argumenttyper.

Den primære målgruppe er tydeligvis mænd, da for det første de vælger at bruge Joachim Boldsen i reklamen, og da reklamen er fra et mandemagasin i Euroman som primært kun bliver læst af mænd.

Men da der også bliver lagt fokus på familien og sikkerhed kan man også argumentere at den sekunderer målgruppe er unge mænd som lige har stiftet en familie og har fået deres første eller andet barn.

Hvis man skulle forme en specifik gruppe ud fra disse informationer vi har fået, er det mænd som stadig er unge og vil have det sjovt, men har lagt det lidt på hylden for at blive mere fornuftig og tænke mere på familiens behov fremfor sine egne.

Reklamen er generelt meget gennemfært og hænger nogenlunde sammen. Det koncept Mazda er gået med hvor de ønsker at reklamen skal ses som en form for artikel kan være positivt for nogle mennesker men også være negativt.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu