Urbranchen | Afsætning Case | 10 i Karakter

Indholdsfortegnelse
1. Redegør kort for udviklingen i forbruget af ure

2. Analyser kort konkurrencesituationen på ur-markedet. Analysen må max. fylde 500 ord.

3. Segmenter markedet for ure og karakteriser kort 2 målgrupper

4. Tag kort stilling til følgende udsagn:
o Købsadfærden hos konsumenterne på ur-markedet er i forandring
o Marketingmixet på ur-markedet er i høj grad påvirket af trend
o Ur-markedet er karakteriseret ved forskellige strategier

5. Identificer en væsentlig udfordring for en selvvalgt virksomhed i urbranchen. Diskuter mulige løsninger for virksomheden.

Uddrag
Før i tiden har ure været mest populære hos mænd, idet de har brugt ure til at smykke sig med, som kvinder bruger halskæder og ringe eksempelvis.

De sidste par år har forbruget af ure udviklet sig, det er nemlig steget, og urene er blevet lige så populære hos kvinder. Det stigende forbrug, skyldes at ure i dag er en trend, frem for et produkt hvorpå man blot kan aflæse klokken.

I dag findes ure i mange forskellige former og prisklasser. Man kan få ure med funktioner som kalender og stopur. Jo flere funktioner, jo dyrere plejer et ur også at være.

Dog kan man finde ure i alle prisklasser - fra 100 kr til en prisklasse der svarer til et parcelhus. I den dyre ende af prisklassen, er blandt andet Rolex, Patek Phillipe og Omega at finde.

De seneste år er såkaldte ‘smartwatches’ også blevet meget populære. Som navnet indikerer, er de smarte og effektive - som at have en personlig computer på håndleddet.

Her har blandt andet Apple produceret ‘Apple watches’, hvormed man kan stort set de samme ting som på sin Iphone, bare i et mindre omfang.

Der er altså en udvikling i urbranchen, og denne udvikling kan godt blive en udfordring for nogle af de klassiske ur-brands, som ikke er villige til at hoppe med på trenden og følge teknologibølgen.

---

Urbranchen er en branche med høj indgangsbarriere, da der er rigtig mange forhandlere og kendte brands, dog er det en bred branche, idet der findes mange forskellige designs i en meget bred prisklasse.

Smartwatches er blevet meget moderne, og derfor kan man frygte store teknologivirksomheder som nye indtrængere på markedet.

Fx har Apple primært specialiseret sig i computere og smartphones, men alligevel er de nu også den førende virksomhed indenfor disse smartwatches.

Det skyldes deres stordriftsfordele, eksisterende kapital og deres paraplymærke, Apple. Dog er det ikke en nødvendighed med stordriftsfordele og kapital, når man vil indtrænge markedet.

For nylig deltog ‘DitUr.dk' i Løvens Hule, hvor de pitchede deres virksomhed for en række investorer, som var meget imponerede. Deres ure, Dissing Watches, er

Rolex look-a-like, dog til en pris hvor alle kan følge med, hvilket også er en af faktorerne til deres succes. Når man som kunde skal vælge sit ur, er der mange faktorer der spiller ind.

Her er det blandt andet forbrugerens egen indkomst og produktets pris, funktioner og kvalitet. Denne købsbeslutningsproces er ofte meget lang

hvilket skyldes at ure som regel er et eksklusivt smykke, som ofte koster mange penge, og derfor er det også et overvejelseskøb. Hvis man går og overvejer at købe et dyrt ur, så bliver man påvirket af mange personer

blandt andet hvad forhandleren i butikken fortæller, eller hvad ens venner og familie mener. Når man køber et ur, er der mange substituerende produkter

på bare Zalando er der over 2000 ure at vælge mellem, og lige sådan i lokale smykkeforretninger, er der ofte store udvalg. Der er mange leverandører i urbranchen

og derfor er forhandlingsstyrken hos virksomhederne lav. Dette betyder, at virksomhederne i branchen har en lille evne til at få overtaget i en eventuel forhandlings- situation.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu