Tværgående case 2: Bodum | Afsætning

Indholdsfortegnelse
1. Lav en kort virksomhedskarakteristik af virksomheden Bodum.
2. Analyser hvilke eksportmotiver der især har været gældende for Bodums internationalisering.
3. Diskuter følgende udsagn:
• Der er tale om line-extension når Bodum vælger at tage nye produktkategorier ind i sortiment.
• En stor fordel for Bodum ved at etablere et salgsdatterselskab på et marked er, at virksomheden får kontrol over deres promotion på markedet.
4. Identificér en væsentlig udfordring for Bodums fremtidige vækstplaner. Diskuter mu- lige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
For at analysere hvilke eksportmotiver, der især har været gældende for Bodums internationalisering, benytter jeg modellen for generelle eksportmotiver.

Disse eksportmotiver skal give et indblik i, hvilke årsager der er til, at Bodum ønsker at markedsføre sine produkter på udenlandske markeder eller forøge sin indsats. Modellen bliver brugt ved at analysere, hvilke punkter Bodum markedsfører sig

efter, hvor der bliver taget udgangspunkt i de proaktive interne og eksterne motiver. Bodum benytter sig nemlig både af interne eksportmotiver, som er et grundlag for bl.a. deres eksport, og eksterne, som er interessen mod de internationale markeder.

Dog kan det både være proaktive- og reaktive motiver, og i Bodums situation er der tale om proaktive (offensive), da de forsøger at opdyrke nye markedsmuligheder i udlandet.

Bodums interne proaktive er, at de har et unikt og stilrent produkt, som er deres populære stempel- kande, der også har en høj efterspørgslen grundet den lækre kaffe, som produktet kan lave.

Dette giver også virksomheden er konkurrencemæssig fordel, da det er unikt samt har en høj indtjening på både hjemme- og eksportmarkedet.

Virksomheden lægger også vægt på at sigte efter vækst- og ind- tjeningsmål, dette har de opnået ved at fokusere på nye internationale markeder, som er deres ledel- sesmæssige ambitioner, hvilket har ført dem til mere salg og bedre omtale.

Bodum har nemlig nu deres største salg på det franske, engelske, schweiziske og det amerikanske marked, hvor eksportmo- tiverne især spiller ind.

Efter de har fokuseret på nye internationale markeder, har deres omsætning siden 2008 været fordoblet, og de har ca. opnået 1 mia. kr. i 2012, hvilket er en stor udvikling for deres salg.

Bodum har også nogle proaktive eksterne eksportmotiver, som er gældende for deres internationalisering.

Dette indebærer, at deres produkter startede på det danske marked, men nu har udvidet sig til både Storbritannien, USA, Frankrig og Schweiz, dog ønsker virksomheden også at komme ind på det kinesiske marked, men det kræver, at de fokuserer mere på kulturskifte og tilpasser sig deres marked, ved at evt. produktudvikle.

Her er der tale om stigende efterspørgsel på eksportmarkedet, da de vender blikket mod de udenlandske markeder. Bodum har også internationaliseret deres forbrugerpræferencer, dette ses ved at de har udviklet meget siden virksomheden blev opfundet, og dette har medført, at forbrugernes valgmuligheder og behov er stigende, hvilket også gør det lettere for dem, at sælge til udlandet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu