Thise | Afsætning Case

Indholdsfortegnelse
Opgave 1 2
- Analyser rapporten, og opstil mindst 3 påstande/hypoteser om den økologiske forbruger ud fra rapporten. 2
- Vurder den metode, som er anvendt ved udarbejdelse af rapporten. Er analysens resultater repræsentative? Kom også ind på mulige fejlkilder. 2
-Beskriv udviklingen i forbruget af økologiske fødevarer ud fra tal fra Danmarks Statistik. 3

Opgave 2 3
- Lav en virksomhedsbeskrivelse af Thise Mejeri (intern analyse/beskrivelse) 3
- Udarbejd en forretningsmodel – f.eks. Business Model Canvas. 3

Opgave 3 7
- Definer det marked/de markeder, som Thise befinder sig på. 7
- Analyser købsadfærden ved køb af økologiske mejeriprodukter (brug bl.a. vedhæftede kilder) 7
- Segmenter B2C-markedet ved hjælp af Conzoom og ’De økologiske arketyper’ og foreslå en eller flere operationelle målgruppe(r) for Thise 8

Opgave 4 9
- Analyser konkurrencesituationen som Thise befinder sig i, ved hjælp af relevante modeller (fx Porters 5 forces og/eller Konkurrentanalyse-matrixen). 9
- Ud fra valgte målgruppe(r) - Diskuter og/eller perspektiver Thises muligheder for at skabe fortsat vækst (fremtidige strategier) 11
Kilder 12

Uddrag
Rapporten er udarbejdet af 1510 respondenter der har svaret på en spørgeskemaundersøgelse, der er delt op efter segmenter

hvor man få et overblik over deres valgkriterier og holdninger til økologiske vare, samt hvor store delen er af forbrugeren der køber økologiske vare.

Analysen består af fem vigtigste faktorer, som er: Økologisk orientering, ansvarlighed, madlavningsvaner, sundhed og pris.

Idealisten og individualisten er ofte de moderne type mennesker med en lang varier uddannelse og har en god indkomst. Man kan også kalde dem den blå segmentgruppe.

Den uengagerede er ofte ældre, der bor væk fra hovedstaden og det moderne liv, og som har en lan indkomst. De har ingen holdninger og er ligeglad med kvaliteten. Den billigste pris er det de søger mest efter.

Skeptikeren er ofte dem der oppe i alderen og er meget traditionelt, og kan ikke lide de økologiske fødevarer. Den type er også meget gammeldansk.

Vurder den metode, som er anvendt ved udarbejdelse af rapporten. Er analysens resultater repræsentative? Kom også ind på mulige fejlkilder.

Man få nok en overblik over hvordan de forskellige arketyper kan se ude og være, men den kvantitativ undersøgelse er ikke helt rigtigt.

Hvor svarer er ikke den fuld optimalt forhold til deres typers holdninger. Rapporten er fint delt op og er meget nemt og overskueligt.

Men resultaterne kan godt være lidt repræsentative, fordi de antal respondenter er ikke nok til at få en store procent korrekt svar til hvordan de segmenter ellers ser ud.

Nogle fejlkilder som man kan nævne, kan være den uengagerede type ikke kun findes i Jylland med over hele landet, samt de kan sagtens have nogle holdninger til økologiske vare, men deres livsstil fører dem til at være den uengagerede type.

Beskriv udviklingen i forbruget af økologiske fødevarer ud fra tal fra Danmarks Statistik. Udvikling ser ganske fint ud. Procent udvikling af forbrug af økologiske fødevare fra 2007 til 2016 er steget med ca.121%.

Det er et godt tal, og det visser sig at befolkning tænker lidt mere og mere ligesom de Idealisme og individualisme, samt er der mange der også begyndt med at vælge økologiske vare, fordi de tænker mere på dyrevelfærd og miljøvenlig samtidige.

---

Analyser købsadfærden ved køb af økologiske mejeriprodukter (brug bl.a. vedhæftede kilder) Købs adfærd hos Thise en rutinemæssig adfærd, fordi vis kunderne fortrækker økologiske mejeriprodukter, ville de ofte udvise mærkeloyalitet.

Mejeriprodukter er også en del af vanekøb, fx fordi vis man løber tør for mælk, købes der igen, helt automatisk.

Deltagere i en købsbeslutning Vi antager, at det er en fredag eftermiddag hjemme hos en børnefamilie. Hjemme hos familien er de løbet tør for mælk, og skal have købe mælk, så de har også til morgen efter.

Initiativtageren er børnene i familien. Influenten kan være hele familien. Vi antager, at hele familien har hver sin mening angående slagsmælk de kan lide. Det betyder, at alle er influenter.

Beslutningstageren er sikkert forældrene. Fordi det er forældrene der har pengene og magten. Disponenten kan være alle i familien, men vi siger, at en af børnene udfører arbejdet og gå en tur ned til en detailhandler.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu