Opgavebeskrivelse
Hvordan kan virksomheden udnytte de fremtidige tendenser inden for tekstilbranchen til at opnå vækst?

Indledning
MOS MOSH blev etableret i marts 2010 af Kim Hyldahl. Siden da, har MOS MOSH vokset og i 2017, solgte Kim Hyldahl 69%1 af MOS MOSH til en Tysk fond, Findos Investors. MOS MOSH producerer og sælger modetøj, og er meget populær i Tyskland, hvor kæden har mere end 700 forhandlere.

MOS MOSH er fordelt rundt på 24 forskellige markeder rundt i verden, og har mere end 2500 B2B kunder. Virksomheden består af 38 medarbejdere. Siden start, er MOS MOSH steget med et gennemsnit på 39% i vækst hvert år. De udkommer med 4 nye kollektioner hvert år, og 70- 80% af deres produktion ligger i Europa.

Indholdsfortegnelse
INDLEDNING ................................................................................................1
METODE .................................................................................................. 1
HOVEDAFSNIT ...........................................................................................2
EKSTERN ANALYSE ................................................................................................ 2
Porters Five forces ...................................................................................... 2
Rivalisering i branchen..................................................................... 2
Leverandører ............................................................................................. 2
Kunder......................................................................................... 2
Potentielle indtrængere................................................................ 3
Substituerende produkter............................................................................ 3
Makroøkonomiske forhold ............................................................ 3
Konjunkturbevægelser...................................................................... 3
Arbejdsløshed......................................................................................... 3
Renteniveau ....................................................................................................... 4
Valutaforhold ....................................................................................................... 4
Øvrige eksterne forhold .............................................................................................. 4
Forbrugeradfærd.............................................................................................. 4
INTERN ANALYSE ......................................................................................................... 5
Virksomhedens økonomiske situation .......................................................................... 5
Porters værdikæde ......................................................................................... 5
Virksomhedens infrastruktur .......................................................................... 5
Menneskelige ressourcer ............................................................................ 5
Produkt- og teknologiudvikling........................................................................................... 6
Indkøb / Forsyninger ................................................................................................................ 6
Indgående logistik ................................................................................................... 6
Produktion .......................................................................................................................... 6
Udgående logistik.................................................................................................................. 6
Marketing og salg............................................................................................................ 6
Service efter salg ........................................................................................ 6
Ansoffs vækstmatrice ...................................................................................... 7
Intensivering (organisk vækst) .................................................................................. 7
Integration (uorganisk vækst)................................................................................................... 7
Porters generiske strategier........................................................................................... 7
SWOT-ANALYSE ....................................................................................................... 8
Styrker ............................................................................................................... 8
Svagheder ............................................................................................ 8
Muligheder ................................................................................................................. 8
Trusler ............................................................................................................... 9
KONKLUSION .................................................................................. 9

Uddrag
Styrker
MOS MOSH har mange styrker. Både i regnskab og på markedet. De har et meget godt samarbejde med deres leverandører, og en af deres kendetegn, er bæredygtighed. De gør meget ud af at deres tøj fra produktion til handle, skal foregå bæredygtigt.

Svagheder
Det er svært at finde svagheder for MOS MOSH, da de har styr på deres kram. Men eftersom de lige har lanceret en ny kollektion for mænd, kan de have store konsekvenser for deres salg, og i sidste ende vækst. MOS MOSH har altid været et damebrand, men nu er det både mænd og dametøj.

*derudover er Kim Hyldahl trådt tilbage, og Thomas Schwartz træder ind d. 1 dec. 202011*

Som regel spænder dette ben for virksomheder, da den nye direktør skal tilpasse sig og have styr på det praktiske før han kan begynde sit arbejde

Muligheder
En mulighed for MOS MOSH kunne være at kigge på stigende vækst, samt deres markedsføring. Man ser ikke tit MOS MOSH i reklamer osv. Et samarbejde med en tøjkollektion med en anden virksomhed kunne være en mulighed for dem.