SweetNorth Aps | Synopsis | 10 i karakter

Problemformulering
Sweetnorth Anpartsselskab er en nystartet produktionsvirksomhed, som udvikler, producerer og sælger egne økologiske flødeboller uden laktose og gluten.

Virksomheden Sweetnorth ApS er stiftet af Michael Møller Larsen. Virksomhedens sortiment omfatter 7 forskellige flødebolle varianter.

Derudover udbydes der også forskellige flødebolle pakker og en Flødebollejulekalender. Ideen bag Sweetnorth ApS økologiske flødeboller, uden laktose og gluten er:

“Flødebollen skal været et samlingspunkt og noget, vi kan dele. Jeg tilsætter ikke laktose og gluten, for flødebollen skal være for alle”.

Virksomheden går højt op i kvalitet og ærlighed og deres produkter er kendetegnet ved at have en høj kvalitet og ved at være laktosefri, økologiske og glutenfri.

Virksomheden opererer både på konsumentmarkedet via Ærli’s webshop og på producentmarkedet, hos virksomheder med en god kundekontakt og gode salgskanaler.

Virksomheden har kun en produktkategori i form af gourmet flødeboller, og har ikke mange konkurrenter indenfor gourmetflødebollemarkedet.

Kigger man på markedet som ét flødebollemarked, er der betydelig flere og større konkurrenter, bl.a. lavprisflødeboller.

Indledning
Virksomheden SweetNorth er en nystartet produktionsvirksomhed, der netop har færdiggjort og bogført deres første 10 måneder.

Ud fra matematiske og økonomiske metoder er virksomheden SweetNorth, blevet analyseret. Der undersøges på baggrund af analysen, hvilke muligheder SweetNorth har for eksport, af et eller flere produkter til det tyske marked.

Indholdsfortegnelse
Indledning………………….……………………………………………………….…………..…...3

Virksomhedskarakteristik af SweetNorth Aps…………………………………………………….…3

PESTEL-analyse……………………………………………………………………………….…….3

Porters 5 Forces brancheanalyse af konfekture………………………………………..………….….4

ÆRLI’s eksportberedskab med henblik på mulighed for eksport til Tyskland…....5

Matematisk udregning……………………………………………………………………………..…5

Konklusion……………….………………………………………………………….…………..…...5

Bilag 1……………………………………………………………………………….…………..…...6

Litteraturliste……………………………………………………………………………….…….....10

Underskrifter……………………………………………………………………………….……….12

Uddrag
Political: Tyskland er medlem af EU, og har derfor frie handelsbarriere med resten af EU, da EU går ind for fri handel mellem alle medlemmer af EU.

I Danmark er afgiften på sodavand 2,05 kr. pr. liter, og på slik og chokolade 30,76 kr. pr. kilo. Sammenlignes der med Tyskland, hvor der ingen afgifter på chokolade og sukkervarer er, betyder det derfor langt bedre eksportmuligheder.

Tyskland betragtes som værende en af de mest magtfulde spillere i EU og har en betydningsfuld og langvarig alliance med sin nabo Frankrig, som har været afgørende for Tysklands position som en førende magt.

Economic: Tyskland har siden januar 2019 haft en nedgang i BNP. I marts 2020 hvor corona ramte, var deres BNP helt nede på -9,8%.

Den er dog steget markant siden og ligger nu helt oppe på 8,5%. Denne store stigning i BNP, betyder at der er højkonjunktur i Tyskland.

Væksten er markant stigende, hvilket vil sige at forbrugerne ikke holder tilbage på deres penge, og deres tiltro til økonomien høj.

Ses der på inflationen har den siden marts været faldende, og den ligger nu på -0,3%. Dette betyder, at Tysklands valuta bliver mere værd, hvilket er en fordel for virksomheder med dyrere produkter.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu