Stryhn’s | Afsætning A | Højere Handelseksamen

Indholdsfortegnelse
1.0 Karakteriser virksomheden Stryhns A/S. 2
2.0 Analyser Stryhn’s Leverpostejs interne forhold. 3
2.1 Værdikæden 3
2.1.1 Primære aktiviteter 3
2.2.1 Støtteaktiviteter 5
2.1.3 Konklusion på værdikæden 6
2.2 Business Model Canvas 6
2.2.1 Nøglepartnere 6
2.2.3 Nøgleaktiviteter 6
2.2.4 Nøgleressourcer 6
2.2.5 Værditilbud 7
2.2.6 Kunderelationer 7
2.2.7 Kundesegmenter 7
2.2.8 Distributionskanaler 7
2.2.9 Omkostningsstruktur 8
2.2.10 Indtægtsstrømme 8
2.4 SW-analyse 8
2.5 Konklusion på virksomhedens interne situation (Værdikæden, BMC og SW-analyse.) 8
3.0 Analyser Stryhn’s Leverpostejs anvendelse af parameteren produkt. 9
3.1 Produktegenskaber 9
3.2 Sortiment 9
3.3 Emballage 9
3.4 Branding og mærkestrategi 10
3.5 PLC-kurven 10
3.5 Konklusion på anvendelsen af parameteren produkt 11
4.0 Vurder Stryhn’s Leverpostejs fremtidige vækstmuligheder. 11
5.0 Bilag 13
5.1 Bilag 1 – Ejerforhold 13
5.2 Bilag 2 – Stryhn’s Leverpostejs største kunder 13
5.3 Bilag 3 – Porters oprindelige værdikæde 13
5.4 Bilag 4 – Business Model Canvas 14
5.5 Bilag – Stryhn’s Leverpostejs portefølje 14

Uddrag
1.0 Karakteriser virksomheden Stryhns A/S:

Virksomheden Stryhns A/S er en dansk produktionsvirksomhed som blev grundlagt i 1941. Dengang opsagde grossisten Henry Stryhn sit job hos Danmarks dengang største producent af leverpostej, til for-del for at cykle rundt til slagtermestre i København for at sælge sine leverpostejer, som han købte i Kød-byen.

Gennem 1940’erne og 1950’erne voksede virksomheden op ved hjælp af opkøb. Grundet den store efterspørgsel blev der i 1956 etableret produktion i Himmelev ved Roskilde, hvor produktionen også finder sted den dag i dag. Stryhn’s genkendes i dag fra deres velkendte vikingelogo, som blev skab i 1960’erne.

I 2008 opkøbte den norske koncernen Agra Stryhns A/S og de driver i dag fødevareproduktion i både Danmark, Norge, Sverige og Polen. Stryhn’s består af en lang række brands, herunder: Stryhn’s Lever-postej, Langelænder, Graasten, Royal Leverpostej, Rydbergs, Slagtermester Andersen, Jensen’s Saucer samt K-Salat, som blev opkøbt i år 2017.

Alle brands har en ting til fælles, nemlig at alle deres produk-ter er kølevarer. En af virksomhedens største og mest vigtige brand er Stryhn’s Leverpostej, hvilket også afspejler sig i virksomhedens egen opfattelse af deres kerneprodukt, leverpostej: Stryhn’s er gennem generationer blevet indbegrebet af leverpostej. Et stykke med Stryhn’s er et stykke af Danmark”.

Stryhn’s har en meget bred målgruppe, dog det især er den danske børnefamilie med småbørn som er virksomhedens primære målgruppe. Virksomheden Stryhns A/S operere på B-2-B markedet, herunder mellemhandlermarkedet hvor virksomheden afsætter sine varer til andre detailvirksomheder som f.eks. Salling Group og Coop...

---

2.2.5 Værditilbud:
Stryhn’s Leverpostej tilbyder mange forskellige varianter af leverpostej. De har både de klassiske og velkendte produkter såsom den Grovhakkede og Fransk Postej, som også er de mest sælgende produkter som udgør 2/3 af salget.

Udover dette lancere de også nye produkter som differentierer sig fra de an-dre, her er der f.eks. deres Leverpostej med chili. Herudover har virksomheden også et udvalg af bake-off postejer, hvilket henvender sig til en lidt anden målgruppe end den klassiske og normale Grovhak-kede.

En stor fordel for Stryhn’s er, at de tilbyder deres kunder en Grøntsagspostej uden kød. Dette gør at de rammer endnu en målgruppe, nemlig vegetarer/veganere. At de tilpasser deres produkter til deres kunder, er noget som i høj grad skaber værdi for kunden.

For Stryhn’s er det vigtigt at have fokus på den værdi, som deres produkter skaber for slutbrugeren, da det er det som er med til at gøre at de vælger Stryhn’s og ikke en af deres konkurrenter såsom Tulip.

---

2.2.6 Kunderelationer
I og med Stryhn’s befinder sig på B-2-B-markedet, har de som virksomhed ikke direkte kontakt med slutbrugeren. De sælger i stedet deres produkter til detailvirksomheder såsom Føtex, Kvickly, Spar og Netto, hvilket gør det svært at skabe en relation til deres kunder.

Derimod benytter Stryhn’s sig af socia-le medier samt tv-reklamer og konkurrencer til at skabe kunderealationer med slutbrugeren.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu