Segmentering af markedet for biler

Indledning
Når man skal segmentere et marked, er det vigtigt at have styr på de processer og modeller som skal tages i brug.

Derfor bliver der gjort brug af segmenteringsprocessen til at lave en segmentering af bilmarkedet. Bilmarkedet er dog meget bredt og derfor bliver der taget udgangspunkt i henholdsvis en stor BMW og en lille Peugeot.

Når man skal segmentere et marked, vil man starte med at fastlægge markedet.

Herefter vil der blive lavet en markedssegmentering, så målgruppen bliver fastlagt. Herefter vil man gå ind og kigge på de forskellige segmenteringsvariable.

Uddrag
Der er både forhandlere med de nye biler indenfor et eller flere bestemte mærker og så er der de forhandlere som sælger de brugte biler. Grunden til markedet er så stort er fordi der er så mange potentielle kunder.

Næsten halvdelen af den danske befolkning har en bil, og derfor kæmper forhandlerne for at få lavet en handel med så mange så muligt. De forskellige bilmærker har forskellige brandværdier, men også vidt forskellige priser.

Den lille peogeot er typisk den biler som man kunne finde på at købe som sin første bil når man er fyldt 18, men det er også en bil som mange køber som deres anden bil.

Og det er kort sagt fordi at den er billig sammenlignet med de mærker som har den høje brandværdi. For mærker som BMW, Mercedes og Audi har alle sammen en meget høj brandværdi, og koster derfor også rigtig mange penge.

En mærke som BMW er meget stort, og der er en vis klasse i at have en bil som BMW. Mange forbinder nemlig denne bil med at have mange penge og veltjente jobs.

Nu kan der udvælges en masse segmenteringsvariable som passer på det marked vi lige har defineret. Her vil man kunne finde nogen sociodemografiske variable og nogle adfærdsorienterede variable.

Når man skal udvælge de forskellige segmenteringsvariable, vil man skulle vurdere hvilke variable som bedst beskriver hvilke målgrupper der er interessante.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu