Roskilde Festival | Analyse | 10 i karakter

Indledning
Beskrivelse af virksomheden Roskilde Festival
- Omverdens analyse

Omverdens forhold for Roskilde festival
• Konkurrenter:
• Miljølovgivning forhold:
• Politiske og lovgivningsmæssige forhold:

OT-Opstilling for Roskilde Festival
- Markedsbeskrivelse:

Segmentering af markedet i forhold til festivaler i Danmark:
- Unge fra gymnasie og efterskoler (segment 1)
- Sociale trendsættere (segment 2)
- Loyale til festivalerne (segment 3)
- Campingvognene (segment 4)
- Miljøaktivisterne (segment 5)

Markedsføring af Roskilde festival:
- SMOK-Modellen
- Loyale til festivalerne (segment 3)
- (S) Segmentets størrelse og vækst
- (M) Mulighed for kontakt med segmentet
- (O) Omkostninger ved bearbejdning af segmentet
- (K) Konkurrencen om segmentet

Campingvognene (segment 4)
- (S) Segmentets størrelse og vækst
- (M) Mulighed for kontakt med segmentet
- (O) Omkostninger ved bearbejdning af segmentet
- (K) Konkurrencen om segmentet

Kildeliste:

Uddrag
Roskilde Festival er en servicevirksomhed, der tilbyder en serviceydelse i form af en festival. Virksomheden producerer derfor ikke et fysisk produkt, som forbrugeren kan forbruge.

Roskilde festival finder man på B2C markedet, da de yder en service til forbrugeren på konsumentmarkedet. Roskilde festival er en servicevirksomhed

som udbyder musik, mad og andet. Musikfestival er et arrangement hvert år, hvor musikken, kunsten, maden og festerne har ingen ende. Festivalen begyndte i 1971 som en mindre hippiefestival

men er i dag en af Europas største musikfestivaler. Hvert år samles folk fra forskellige steder i landet for at feste løs på den efterstræbte festival.

Sammen slår de deres telt op på den grønne mark lidt uden for den midtsjællandske by Roskilde og holder til på festivalen som reelt i en uges tid.

En billet for en uges ophold koster omkring 1.890 kr. og i 2019 havde den populære festival et deltagerantal på over 130.000.

Festivalen er en nonprofitorganisation, som hvert år hjælper økonomisk og arrangerer begivenheden med det formål at give et bestemt overskud til et velgørende formål.

Den populære festival er en almennyttig virksomhed, som har et fokuseret henblik på særligt unge og børn.

---

I Danmark er der mange forskellige festivaler og arrangementer hvor alkoholen og masser af musik særdeles er indblandet. Men uden tvivl er Roskildes festival en af de største og mest gæstede arrangementer igennem hele året.

Unge mellem 16-35 år har set frem til, at skulle tilbringe ugen med alkohol, musik og aktiviteter. Men alene er Roskilde festival ikke det eneste arrangement på året som folk i Danmark deltager til.

Der findes andre musikfestivaler såsom Smukfest, NorthSide festival, Heartland festival, Copenhell osv. Uden tvivl er Roskilde festivalkongen, men alligevel har andre festivaler en betydning for RF.

Hvis man fx tager Smukfest, som har fundet sted siden 1980 og som også er en af landets største festivaler. Så kan man bemærke at gæsterne som reelt er fra Jylland (mere end 50 %) og Midtjylland (ca. 48 %).

Dog ligger gennemsnitsalderen på 38 år, men alligevel deltager mange unge. Dette kan betyde for Roskilde, at folk fra Jylland og Midtjylland og dem med en gennemsnitsalder på 38 år hellere vil foretrække et par dages på Smukfest fremfor på Roskilde.

Det kunne have betydet at Roskilde kunne have haft flere deltager, større omsætning og måske få ekspanderet deres festival, så der kunne være plads til flere end nogensinde set før.

I forhold til prisen har Smukfest en dyrere billet på omkring de 2695 kr. En billet på Roskilde løber op på 1890 kr. Men igen så foregår Smukfest over fem dage, mens Roskilde ender efter 7 dage.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu