Red bulls markedsføring | SOP | 12 i karakter

Indledning
Alle virksomheder benytter sig af markedsføring. Markedsføring er et begreb, der betegner alle de forskellige aktiviteter, som en virksomhed udfører for at afsætte deres produkt eller serviceydelse .

Verden har udviklet sig til et hyperkomplekst samfund, hvilket gør, at forbrugere kontant bliver eksponeret for information.

I den forbindelse er det essentielt for virksomheder at differentiere sig fra deres konkurrenter, så kunderne lægger mærke til netop deres produkt.

Red Bulls markedsføring er speciel på mange måder og differentierer sig markant fra deres konkurrentvirksomheder.

Virksomheden formår at skille sig ud og være synlig verden over, og således skabe et fænomen af deres brand, selvom deres produktsortiment er særdeles snævert.

Hvad er det særlige ved Red Bulls markedsføring? Hvad gør de anderledes end andre virksomheder? Hvilke strategier bruger de? Hvad opnår de ved brug af disse strategier? Alt dette vil blive fremhævet i denne opgave.

Indholdsfortegnelse
Resume 3
Indledning 5
Metodeovervejelser 5
Redegørelse af Red Bulls markedsføring 7
- Red Bulls oprindelse 7
- Kongen af Content Marketing 8
- Sportshold 9
- Marketing mix – produkt og promotion 9
- Delkonklusion 10
Analyse af Red Bulls markedsføring 10
- Reklamefilm 10
- Delkonklusion 18
Diskussion om Red Bulls markedsføring og strategi, samt Red Bull som fænomen 19
Konklusion 21
Litteraturliste: 23
- Web: 23
- Bøger: 26
- Videoer: 26
Bilag 27
- 1.1 SEG-model 27
- 1.2 Citat 27
- 2.1 Masslows kommunikationsmodel 28
- 2.2 AIDA 28
- 2.3 Red Bulls Logo 29
- 2.4 Farvepsykologi 29
- 3.1 PLC-kurven 30
- 3.2 Poters Generiske Strategier 30

Uddrag
Red Bulls oprindelse
Red Bulls markedsføringsstrategi har med tiden udviklet sig markant.

Da virksomheden blev lanceret i 1987, var virksomhedens strategi udelukkende guarilla-marketing. Gurilla-marketing er et koncept

hvor man - som virksomhed - skaber omtale og opmærksomhed omkring sit produkt uden at bruge et væld af kapital.

Red Bull gjorde eksempelvis dette ved at udlevere gratis eksemplarer af deres produkt. I 1980’erne var energidrik ikke en stor del af markedet; det var sodavand, kaffe og lignende produkter derimod stærkere præferencer blandt forbrugerne til fornyet energi.

Derfor var stifteren, Dietrich Mateschitz, overbevist om, at han skulle skabe et nyt marked. Han indgik et samarbejde med Chaleo Yoovudhya

som er den originale stifter af produktet, og begyndte at udvikle produktet. Da Red Bulls produkt blev færdigudviklet, startede virksomheden med at fastslå deres målgruppe.

Ved brug af SMP-processen kan virksomheder skabe oversigt over det ønskede segment og dermed præcisere sine mål.

Deres primære målgruppe viste sig at være mænd i alderen 18-35 år, der lever på kanten eller stræber efter at gøre det .

Med den viden begyndte Red Bull at opsøge personer i deres målgruppe i de typiske steder, hvor målgruppen befandt sig.

Det betyder således, at virksomheden har kørt ud i reklamebiler på strande, fitnesscentre, kontorbygninger, uddannelsessteder med mere og uddelt gratis eksemplarer af de produkter som virksomheden udbyder.

På den måde har de brugt guarilla-marketingsstrategi til at opnå omtale og opmærksomhed i deres primære målgruppe, og denne strategi viste sig hurtigt at være effektiv.

Derfra begyndte der automatisk at opstå en viral marketing for Red Bull, som indebar tilfredse kunder, der delte billeder på de sociale medie-platforme, med en Red Bull i hånden og måske endda taggede virksomheden.

Inden længe opdagede bartendere, klubber og andre, at denne nye drik var et hit blandt deres besøgende. Dette var såvel også med til at fremme deres virale marketing, da fester i høj grad bliver dokumenteret med billeder og videoer .

Forbrugere stoler i stigene grad mere på anbefalinger end reklamer, hvilket har medført at Red Bulls brand har fået en høj grad af troværdighed .

Dermed begyndte Red Bulls salg at stige. Virksomhedens strategi viste sig at give en hurtig acceleration i både omtale og salg.

Kongen af Content Marketing
Red Bull valgte derfra at benytte sig af flere markedsføringsstrategier - nemlig events og sponsorater.

I 1988 afholdte Red Bull deres første event, der skulle vise sig af være ét af mange. Eventet var et ekstremsportskapløb sponsoreret af Red Bull.

Kapløbet blev grundlagt og arrangeret af Werner Grissmann, som var tidligere VM-skisportsløber. Udfordringen indeholdt både løb i bjergene, paraglidning, mountainbike og ’White Water’-kajak.

Alle fire discipliner klassificeres som ekstremsports. Deltagerne i dette løb skulle igennem nogle både farlige og svære udfordringer.

Der var endda mange, der endte med skader, og der var et stort brug af lægeassistance . Sekundet Red Bull associerede sig med disse værdier

havde de sat deres brand lig med mod, overnaturlighed og styrke. Noget, der i høj grad kommer til udtryk i virksomhedens måde at markedsføre sig på.

Allerede året efter sponsorerede Red Bull deres første atlet. Den østrigske Formel 1 kører, Gerhard Berger, blev nemlig i 1989 virksomhedens første Red Bull-sponsorerede individ .

Det siges, at ingen marketing er tilfældig marketing, og det var Gerhard Berger heller ikke. Ligesom at grundlæggeren er Berger også østrigsk, hvilket som udgangspunkt skaber nostalgi og ære.

Derudover udstrålede Berger en naturlig charme og overskud, som Red Bull ikke har noget imod at blive associeret med.

Det fungerer nemlig sådan, at hvis man som person bliver sponsoreret af for eksempel Red Bull, så er man en del af virksomhedens ansigt udadtil.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu