Indholdsfortegnelse
Opgaver:
1: Redegør kort for virksomheden Rains
2: Analyser Rains’ vækst- og konkurrencestrategier
3: Analyser Rains’ internationalisering
4: Diskuter følgende udsagn:
A: Rains benytter sig af selektiv distributionsstrategi
B: At åbne egen Rains-butikker kan være med til at styrke virksomhedens brand
5: Identificer en væsentlig udfordring for Rains; diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring

Uddrag
Virksomheden Rains blev etableret i 2012. Daniel Brix gik sammen med 3 andre partnere stiftere af virksomheden. Virksomhedens første produkt var en poncho, siden da er der kommet flere produkter til sortimentet.

Virksomheden har lanceret regntøj herunder regnfrakker, jakker, gummistøvler og regn tasker. Derudover har virksomheden valgt at lave ”limited editions”, hvor de har gået sammen med populære brands som Mads Nørgaard, og designeren Asger Juel Larsen.

Produktsortimentet er bredt, og produkterne er inspireret af det skandinaviske vejrforhold samt design tradition. Inspirationskilden for virksomheden har været det danske vejr, hvor der er 121 regnvejrsdage om året.

Ambitionen og forretningsideen for virksomheden har været at nytænke kvalitetsregntøj. Rains har lavet en moderne fortolkning af den klassiske gummiregnfrakke på en moderne og kvalitetsbevidst måde.

Virksomheden er beliggende i Skejby, hvor deres design-salgsafdeling er placeret. Selve produktionen af deres produkter foregår hos en underleverandør i Kina.

Her bliver der afprøvet ideer og teknikker, men vigtigt for virksomheden er at produkterne ikke sælges på grundlag af at være åndbare, men på selve æstetikken og deres unikke design.

Rains har grundet den store vækst på de asiatiske markeder Japan, HongKong, Singapore og Kina etableret et salgskontor og showroom i Shanghai.

---

Jeg vil ved hjælp af relevante metoder finde frem til virksomhedens vækst og konkurrencestartegier.

Virksomheden gør brug af konkurrencestrategien differentieringsstartegien. Ved brugen af denne strategi er virksomheden i stand til at adskille sig fra sine konkurrenter

hvor de her er i stand til at opnå at kunderne bliver opmærksomme og præferencer for virksomhedens produkter. Rains differentierer sig på at have lavet en moderne fortolkning af den klassiske gummiregnfrakke, som endnu ikke er set lignede.

De har skabt deres egen niche mellem supermode og outdoor. Derudover kan man argumentere for at de benytter sig af differentieringsfokus, idet virksomhedens produkt ses værende unikt, og som henvender sig til en snæver målgruppe.

Fordelen for virksomheden er at de opnår en diffentieringsfordel ved at benytte sig af den genetiske strategi. Rains skiller sig ud fra deres konkurrenter i det deres design bygger på et moderne og æstetiske look.

De formår at skabe værdi for deres kunder ved deres unikke og moderne produkt. Som sagt har virksomheden en snæver målgruppe, idet de for eksempel ikke sælger deres produkter til børnesegmentet.

Selve prisen på produkterne ses værende dyrere end konkurrenterne, dette kan derfor virke mere eksklusivt, ved at produkterne er det kan føre til en stigende interesse fra kundens perspektiv.