Primo Tours | Afsætning | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
Virksomheden Primo Tours
Brancheanalyse
- Konkurrencesituationen for de etableret virksomheder
- Truslen fra nye udbydere
- Truslen fra købere
- Truslen fra leverandører
- Truslen fra udbydere af substituerende produkter
- Konklusion
Købsadfærds analyse
Diskuter følgende udsagn
- Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus:
- Det effektive marked i charterbranchen består af kunderne fra branchens tre største udbydere:
- TUI kan defineres som en markedsudfordrer:
- Udfordring for Primo Tours

Uddrag
Charterselskabet primo tours er en servicevirksomhed som sælger forskellige slags rejser, som solferie, storbyferie, kombinationsrejser mm .

De opererer på b2c markedet, da slutbrugeren er os forbrugere. Primo tours største konkurrent er Spies, da Spies solgte ca. 7 gange så mange rejser som Primo tours gjorde i 2019 .

Primo tours bekymrer sig dog ikke så meget om konkurrenterne, men fokuserer mere på dem selv og hvad de tjener på deres produkter .

Primo Tours årsresultat er faldet fra 2018 til 2019 med ca. 13 millioner , det hænger også sammen med udviklingen i salget af charterrejser i bilag 3, hvor man kan se at salget er faldet med 5,4% .

Faldet skyldes økonomien og vores varme somre, som gør at danskere hellere vil blive i Danmark end at tage sydpå . Promotion har været svært for Primo tours da deres markedsføringsbudget var mindre end konkurrenternes .

Direktøren, Bjarke Hansen, har tidligere brugt personlig kommunikationskanal til at promovere Primo tours, ved at gå rundt i mindre byer med drømmekage og spurgt ”må jeg byde jer på et stykke drømmekage, så i kan drømme jer afsted på jeres næste rejse?” .

---

Jeg definerer charterbranchen som værende udelukkende charterrejser, altså solferie med pool og attraktive rejsemål som fx Tyrkiet og Grækenland.

Til at analysere charterbranchen vil jeg bruge, modellen for konkurrenceformer, porters five forces og til sidst en konklusion ved at vurdere branchens styrkeforhold.

Jeg vil definere konkurrenceformen i charterbranchen som differentieret oligopol fordi vi befinder os på et heterogent marked, da forbrugere ofte har en præference og fordi der er få store udbydere.

Spies er den største på markedet med 268.228 solgte rejser i 2019 , hvor TUI, apollo og bravo tours er lige bag ved med over 100.000 solgte rejser, hvilket gør dem til markedsudfordrer.

Så er der også en masse små virksomheder som markedsfølgere bl.a. primo tours og markedsnicher som club la santa, som sælger sportsferier .

Spies er ikke så meget større end de andre, så derfor kan man ikke definere konkurrenceformen som differentieret delvist monopol.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu