Os og Dem | Analyse | Vincent Hendricks & Silas Marker

Indledning
Ordet krænkelse er løbende blevet gjort mere og mere relevant i medierne og i hverdagen, og hvis det ikke er taliban eller corona krisen som er samtaleemnet i nyhederne, vil krænkelsesdebatten være et kvalificeret bud.

Men hvorfor skal det være sådan? Er vi som samfund blevet glade for at prikke til hinanden og holde hinanden nede? Eller er vi derimod blevet mere følsomme og sårbare?

Det kan være svært at svare på, men dog stiller jeg personligt spørgsmålstegn ved, om der ikke burde være nogle retningslinjer eller krav til hvad en krænkelse skal indebære.

For afhængig af hvem du er, render de fleste af os vel rundt og bliver lidt små fornærmede her og der, men efterfølgende trykker vi på “pytknappen”, som vi lærte i 5. klasse.

Tydeligvis er det bare ikke alle som trykker på den famøse pytknap og lader livet gå videre. Og spørgsmålet er om mediedebatten hæmmer eller fremmer lysten til at bruge pytknappen. For bliver krænkelsesdebatten fremstillet sagligt og nuanceret i medierne?

Uddrag
Omvendt kunne man være fristet til at spørge sig selv, om denne kvinde kunne have nogle personlige problemer ift. sit eget udseende eller identitet.

Hvis hun spadserer op og ned ad strøget, vil hun med garanti støde på danske statsborgere med både sort, brunt, rødt eller gråt hår.

Så hvorfor klage over en gammel sang med et stereotypt syn på en dansk pige, for hvis først vi vælger at bortcensurere eller undlade at synge Den danske sang er en ung blond pige hvad bliver så det næste?

Denne problematik reflekterer også holdningen i artiklen “Nej, du er ikke blevet krænket - du er egoistisk.” fra ugebladet POV.

Her fremtræder en negativ holdning til samtidens krænkelseskultur og debat. Der står bl.a. “Det ufede ved krænkelseskulturen er, at den ofte holder liv i det, som den egentlig skulle bekæmpe”, og der bliver derudover beskrevet, hvordan krænkelsesdebatten er blevet til en skadelig kultur, da den har omdrejningspunkt i at gøre vores personlige synspunkter til genstand for krænkelse.

Det burde da give god mening, at det umuligt kan blive omtalt som krænkelse, at andre blot udviser synspunkter man ikke nødvendigvis selv er enig i.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu