Opgave: De sociale mediers betydning for unge

Indledning
De sociale medier fylder ekstrem meget i de unges hverdag, og medierne ses ned på som et ødelæggende og forstyrrende element for de unges psyke.

Disse påstande udledes og bekræftes for eksempel i figur 3. hvor vi ser på sammenhængen mellem stress og mobilbrug.

Her står det meget tydeligt, hvor forstyrrende mobiltelefonen og den sociale kommunikation er for danske gymnasieelever. Ud fra figuren aflæser vi at hele 32% af de udspurgte gymnasieelever tjekker deres beskeder hvert kvarter, hvilket vil sige 48 gange på 12 timer.

Vi kan også se at ud af de 32% føler 46% sig stressede over at skulle følge med hver 15 minut.

Denne figur kan også være en afspejling af FOMO, hvilket er et begreb brugt om trangen til at skulle være opdateret og samtidigt have en frygt for at skulle gå glip af noget vigtigt og på den måde ikke kunne følge med det sociale fællesskab.

Uddrag
Vi kan ikke komme uden om at størstedelen af sociale fællesskaber og kommunikation foregår over sociale medier og hvis man ikke kan følge med der, bliver det en stor forhindring at skulle kunne følge med uden for de sociale medier, altså i skolen osv.

På den måde kan man komme til at træde udenfor et socialt fællesskab og derfor stå alene.

Der er dog 54% som ikke svarer, at de føler sig stressede på grund af deres mobiler og beskeder, hvilket kan være et eksempel på at de på deres mobil kan komme ’backstage’ eller væk fra virkeligheden et kort øjeblik.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her