Indholdsfortegnelse
Opgave 1

Opgave 2
- Politiske forhold

Opgave 3

Opgave 4
- “Virksomheden Normal er karakteriseret ved at have et bredt og dybt sortiment”
- “Der er ofte tale om impulskøb, når en kunde køber produkter i en Normal-butik.”

Opgave 5
Udfordring: Manglende brug af nethandel

Uddrag
Normal åbnede deres første butik i april 2013 og har siden været i vækst og er blevet til i alt mere end 278 hvoraf 98 butikker spredt ud over hele Danmark; storbyer såvel som mindre og lokale byer.

Normal blev stiftet af Wuptis tidligere ejer Torben Mouritsen og iværksætteren Bo Kristensen. Normal er en detailvirksomhed som operere på B2C markedet med deres brede sortiment af primært personlige plejeprodukter.

De slår meget på deres koncept med ‘normale’ produkter til unormalt billige priser. De var de første i denne branche til at have fast lave priser, hvorefter Matas som hoved-konkurrenten, valgte at følge trop i Januar 2016 med introduktionen til deres egen lavprislinje Altid.

Deres sortiment består både af deres eget mærke samt forskellige mærkevarer som f.eks. Colgate, Whiskas og Ajax som også fås til faste lave priser, hvilket adskiller dem fra mange andre danske detailvirksomheder.

Grunden til at Normal kan have økonomisk overskud med så lave priser, er at de importere deres varer fra udenlandske distributører i andre EU-lande i stedet for Danmark og dermed får varerne rigtig billige.

Målgruppen som handler i Normal er primært det prisbevidste konsument med interesse for personlig pleje, og det vil være unge kvinder i aldersgruppen 16-30 år.

---

Med henblik på produktudvikling, så er denne vækststrategi også hyppigt benyttet af virksomheden. Udover det faste sortiment af mærkevarer samt deres eget mærke, så anvender Normal sortimentsudvidelse, som en del af deres koncept, hvor de fra uge til uge reklamerer og sælger helt nye varer for altid at have noget nyt at tilbyde konsumenterne.

Til sidst så benytter Normal sig også af markedsudvikling, hvor kæden geografisk har udviklet deres marked og de senere år internationaliseret sig til Frankrig, Finland, Sverige, Holland og Norge.

Det har foregået ved at indgå joint-venture samarbejder med lokale partnere som har har hjulpet til med at etablere sig og forstå de nye kulturer.

I denne proces har Normal skulle modtage sparring fra samarbejdspartnere og eksperter til at kende de nye landes købsadfærd og om behovet har været der i de gældende lande.