Normal | Normale Varer. Unormale Priser

Indledning
Jeg har fået til opgave at redegøre for virksomheden Normal. I min redegørelse vil jeg inddrage bilagene, samt viden for eventuelle andre fundne kilder. Deraf har jeg analyseret virksomhedens vækststrategier ved brug af modeller og teoretisk viden, som jeg finder relevant i forhold til min besvarelse.

Dernæst har jeg diskuteret to udsagn om Normal. Til sidst i opgaven har jeg valgt en væsentlig udfordring for Normal, hvor jeg så har fremsat nogle løsningsforslag og diskuteret hvilke der bedst vil kunne løse deres problem.

Indholdsfortegnelse
indledning 2
Redegør kort for virksomheden normal 2
Analyser 1-2 relavante faktorer i virksomhedens uafhængige omverden 3
Metodemæssig afgrænsning 3
Kulturelle forhold 3
Demografiske forhold 4
ANalyser Normals vækststrategier 5
Metodemæssig agrænsning 5
Normal vækststrategi 6
Diskuter følgende udsagn: 7
Virksomheden Normal er karakteriseret ved at have et bredt og dybt sortiment 7
Der er tale om impulskøb, når en kunde køber produkter i en Normal-butik 8
Identificer en væsentlig udfordring for Normal. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring 9
Kilder 11
Bilag 13
Bilag 1 – Befolkningspyrdamide 2025 14
Bilag 2 – Befolkningspyramide 2020 14

Uddrag
I april 2013 åbnede den første Normal butik i Silkeborg og siden da har virksomheden været i vækst. Virksomheden Normal blev stiftet af Torben Mouritsen, som tidligere også har stiftet virksomheden Wupti, og iværksætteren Bo Kristensen. Normal er et aktieselskab og en detailhandelsvirksomhed.

Normal opererer på B2C markedet, hvor de sælger ud af deres brede sortiment. Normal sælger normale produkter til unormale priser med særligt fokus på personlige plejeprodukter. I Normal fås alt fra shampooer til snacks.
Dem som handler hos Normal er primært prisbevidste konsumenter, som primært er unge kvinder aldersgruppen 16-35, som er ambassadører for Normal konceptet. Normal omsatte for 1,89 milliarder i 2019 og havde et overskud på 51,13 millioner kr.

---

Markedspenetrering
Ved markedspenetrering søger Normal at opnå vækst på nuværende markeder med nuværende produkter. Dette gør Normal blandt andet ved at prøve, at forøge forbrugsfrekvensen hos deres målgruppe. Dette gør Normal ved at have en unik butiks indretning, hvor konsumenterne skal igennem en slange af produkter.

Derudover kan laver Normal også markedspenetrering, ved at de f.eks. prøver at få konsumenterne til at forøge deres forbrug. Dette gør de ved de lave priser, som de har, hvilket får konsumenterne til at købe flere produkter.

Normal benytter så også af vækststrategien markedspenetrering, da de forsøger at udvide deres effektive marked. At udvide sit effektive marked er en måde, hvorpå at Normal kan øge sin nuværende vækst. Normal bruger denne strategi ved at de laver reklamer målrettet mod mænd, for at forøge deres effektive marked.

---

Virksomheden Normal er karakteriseret ved at have et bredt og dybt sortiment
Dette udsagn om Normal kan både være rigtig og forkert. Normal markedsfører sig selv som en virksomhed der har et stort udvalg i sortimentet. Normal har et fast sortiment, som spejler sig i deres målgruppe. Dette faste sortiment kan diskuteres om det er bredt og dybt, da det hele tiden bliver yderligere suppleret med nye varer som de får fra uge til uge, som f.eks. kun er med i sortimentet i en uge.

Når man ser på Normals produktgrupper indeholder det alt fra personlige pleje produkter til snacks og drikkevarer til rengøringsmidler. Så man kan sige at de har et bredt sortiment i og med at de har så mange produktgrupper. Men samtidig er der nogle af disse produktgrupper, som er sæson præget f.eks. har de Normal lige nu jule produkter og denne produktkategori, vil ikke være der når vi kommer længere hen på året.

Dog vil der måske komme en anden produktgruppe for at supplere. Så det taler imod at Normals produktgrupper varierer som de gør, at man nogle gange kan få et produkt i den ene uge, som man ikke kan få den næste uge.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her