Indholdsfortegnelse
1) Virksomhedskarakteristik

2) Konkurrenter (nærmiljø)
- Skydeskivemodellen:
- Ring 1 (samme produkt til samme målgruppe - snæver konkurrence):
- Ring 2 (samme kategori af produkter):
- Ring 3 (samme basale behov):
- Ring 4 (alle produkter - bred konkurrence):

3) Kunder (nærmiljø)

4) Virksomheden Normal sælger dagligvarer

5) Der er ofte tale om impulskøb, når en kunde køber produkter i en Normal-butik.

Uddrag
Normal A/S er en dansk detailkæde som blev stiftet tilbage i april 2013 af Bo Kristensen og Torben Mouritsen, og har siden da også fået Jan Dal Lehrmann og Anders Holch Povlsen med.

Normal har siden stiftelsen vokset hurtigt både på det danske marked men også i andre dele af Norden, og har i dag over 270 butikker fordelt rundt i Danmark, Norge, Sverige, Frankrig og Holland med over 1000 ansatte.

Normal er et aktieselskab, som har hovedkvarter i Skanderborg. Det er en handelsvirksomhed, som bedst kan beskrives som detailhandel, hvilket også vil sige, at de operer sig på konsumentmarkedet (B2C.)

Men fordi de har deres egen produkt linje med f.eks. vand og slik, så kan de også betegnes som en produktionsvirksomhed.

De har et bredt sortiment, hvor de både sælger dagligvarer (need to have) og udvalgsvarer (nice to have). De sælger alt fra personlig pleje og rengøringsmidler til mad til både mennesker og dyr.

De går under konceptet ”Normale varer. Unormale priser”, det gør de fordi, at de har mulighed for at sælge kendte mærker til billigere priser end deres konkurrenter.

Det har de mulighed for at gøre, da de benytter sig af parallelport, hvor de indkøber deres sortiment direkte fra de billigste leverandører i Europa.

Og dermed sparer de også de dyre mellemled, og gør deres forsyningskæde kortere. Hvilke er deres største konkurrencemæssige fordel.

Normal har en meget bred målgruppe, deres målgruppe kan i bund og grund være alle mennesker, for deres sortiment indeholder produkter til både mænd, kvinder, unge og gamle.

Det vil altså sige, at de rammer en meget bred målgruppe i forhold til nogle af deres konkurrenter.

Men den typiske konsument vil være en mere prisbevidst person, som ikke har det største rådighedsbeløb, dette kan f.eks. være udeboende studerende eller enlige mødre.

---

Konkurrenter er vigtige for Normal, da de har betydning for deres fremtidlig succes. Normal kæmper imod deres konkurrenter om kunder og markedsandele.

Hvis man kigger på det danske marked, er der meget at konkurrere om, der er mange andre butikker - både store og små som sælger de samme produkter som Normal.

Derfor må konkurrenceformen være monopolistisk konkurrence, da det er et marked med mange udbydere, og et heterogent marked, hvor kunderne har forskellige præferencer.

Og i og med at der er så mange forskellige butikker som sælger de samme produkter på det danske marked, har kunden også flere substitutionsmuligheder at vælge mellem.

Kunden har altså flere muligheder for alternativer, og dette er med til at forstærke konkurrencen på markedet.

Blandt de forskellige udbydere af produkterne bliver der lagt vægt på forskellige ting, dette kan bl.a. være pris eller serviceniveau.

Normal ligger en del mere vægt på prisen end deres serviceniveau, de har dog stadig et okay serviceniveau, hvor man kan få hjælp

hvis man har brug for det, men flere af deres konkurrenters serviceniveau er bedre, hvilket også afspejler sig i deres priser, dette kunne f.eks. være Matas være et eksempel på.