Normal AS | Analyse | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
Virksomheds karakteristik
Virksomhedens uafhængige omverden
- Teknologiske forhold:
- Økonomiske forhold:
Analyse af Normals vækststartegier
- Strategisk lærred:
2 udsagn
- ”Virksomheden Normal er markedsudfordrer på det danske marked”
- ”Der er ofte tale om impulskøb, når en kunde køber produkter i en Normal-butik.”
En væsentlig udfordring for normal
Kilder:

Uddrag
Normal A/S er en handelsvirksomhed, der sælger hverdagsvarer, som f.eks. forskellige husholdningsartikler, personligpleje, snacks og meget mere.

Butikskæden parallelimporterer deres varer fra distributører fra andre EU-lande, hvor købekraften er lavere og derved også hvor priserne er lavere.

På den måde kan de sælge varerne, som de selv importerer fra andre lande, til lavere priser end deres konkurrenter her i Danmark.

Kunderne hos normal kan dermed ofte sparer 30-60 %, sammenlignet med markedsprisen, på mange af de produkter de forhandler.

Deres mål er at man som kunde, for en unik oplevelse hver gang man handler hos dem. Deres varesortiment er nemlig skiftende, så udover deres faste både brede og dybe sortiment, får de også hele tiden nye og spændene varer.

Normal åbnede sin første butik i Silkeborg i 2013, og siden da er det gået meget stærkt for kæden, der nu har mere end 90 butikker spredt udover hele Danmark, og 130 butikker fordelt i andre 4 lande.

I 2018 havde Normal en omsætning i Danmark på ca. 1,9 Mia kr. Hvilket er en stigning på 50 % fra det forrige år.

Normal er et aktieselskab, ejet af en af Danmarks rigeste mænd, nemlig Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen. Han har den største aktieandel og er dermed hovedaktioner, i det han ejer over 65% af aktierne.

---

I Normal har de et smart og nyt lagersystem. Det fungerer således, at hver enkelt af deres varer er registret i et system, der så holder overblik over, hvilke og hvor mange varer de har på lager.

På den måde kan de tilbyde god kundeservice, da det er meget enkelt og let tilgængeligt for medarbejderne, at tjekke varelageret.

Så hvis en kunde kommer og spørger efter et specifikt produkt, kan de hurtigt tjekke om de har varen eller ej, ved at indtaste varenummeret og derefter få et klart overblik over varen i form af antal, nye bestillinger på vej mm.

Det er en teknologi som mange andre virksomheder endnu ikke er i besiddelse af. Normal har også deres egen hjemmeside, hvor man bl.a. kan læse om hvilke brands og varer de udbyder.

Man kan få overblik over hvor i landet deres butikker ligger og endda søge job. For at blive yderligere opdateret på teknologien, kunne de opdatere deres hjemmeside ved at oprette en onlineshop.

Det ville i hvert fald være en god mulighed, for også at komme konkurrenterne i hældene. Fx Nicehair.dk og Luxplus.dk, som sælger mange af de samme varer som Normal, inden for kategorierne personlig pleje, makeup og kosmetik.

Dog ville det sandsynligvis medfører at mindre, især de unge, ville handle i deres butikker, og i stedet på nettet. Det ville kunne blive et problem i forhold til at holde de fysiske butikker i gang.

Normal skriver selv, at den unikke oplevelse sker i butikken, og derfor vil det at få en olineshop, skade deres koncept med, at normale varer kan købes på en unik måde, som også er en af deres kerneværdier.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu