Normal | Analyse

Indledning
Normal er en dansk butikskæde, der sælger EU-importerede varer indenfor slik, drikkevarer, rengøringsartikler og meget mere, men kategorien kosmetik er den vi vil fokusere på i denne opgave.

Kæden blev grundlagt i 2013 af Torben Mouritsen og Bo Kristiansen, der eksistere i dag 78 butikker over hele landet.

Indholdsfortegnelse
Normal - Kampen om kosmetikmarkedet
Konkurrenceforhold
- Definer markedet
- Identificer konkurrenter
- Skydeskivemodellen
- Hvilken form er der på markedet
- Konkurrence positioner på markedet
- Markedsleder
- Markedsudfordrer
- Markedsfølger
- Markedsniche

Brancheanalyse - Porters five forces
- Strategiske grupper
- Konkurrencesituation for de etablerede virksomheder, rivalisering mellem eksisterende udbydere
- Truslen fra nye udbydere
- Truslen fra købere
- Truslen for udbydere af substituerende produkter
- Truslen fra leverandører
- Vurdering af branchens styrkeforhold

Kildeliste

Uddrag
Hvilken form er der på markedet
Kosmetikmarkedet ligger på det heterogen markedet, hvilket vil sige at forbrugeren har præferencer inden for, hvilket mærke det er.

I dag har folk oftest præferencer inden for produkter, og er bevidste om, hvilke mærker de skal gå efter.

Derudover er kosmetikmarkedet placeret på differentieret oligopol, fordi der på branchen er få større udbydere, mellem 10-12.

Det kan være en fordel at være på det heterogen marked med differentieret oligopol, fordi der vil være konkurrenter og flere forskellige udbydere for forbrugeren.

Konkurrence positioner på markedet
Ved konkurrence positioner på markedet opdeler man konkurrenterne på 4 forskellige positioner.

Følgende positioner: Markedsleder, markedsudfordrer, markedsfølger og markedsniche.(Bilag 4)

Markedsleder
Indenfor kosmetik branchen er det Matas der er markedsleder, de besidder altså flest medarbejdere (1.715).

Virksomheden har derudover også flest distributionskanaler rundt i landet (277) og deres omsætning er på 3.2 mia.kr. (Proff.dk).

Matas har også den største produktlancering, de kommer hele tiden med nye produkter, da Matas har deres eget brand.

Markedslederen skal altid forsøge at bevare sin position, dette kan være svært da markedsudfordreren altid vil forsøge at konkurrerer.

For at Matas kan fastholde sin markedsposition, skal de lancere flere produkter og udvide deres sortiment inden for deres eget mærke, ved at gøre det mere eksklusivt.

Matas tilbyder også medlemskabs fordele med deres “Club-Matas”, hvor kunder kan optjene point, og få produkter billigere eller gratis.

Dette skaber værdi for virksomheden ved at kunderne bliver loyale, fordi de kan optjene point ved hvert køb. Deres “Club-Matas” er derfor noget de burde promovere mere med.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu