Normal | Noter Afsætning

Indholdsfortegnelse
1. Redegør kort for virksomheden Normal.
2. Analyser 1-2 relevante faktorer i virksomhedens uafhængige omverden.
3. Analyser Normals vækststrategier.
4. Diskuter følgende udsagn:
• Virksomheden Normal er karakteriseret ved at have et bredt og dybt sortiment.
• Der er ofte tale om impulskøb, når en kunde køber produkter i en Normal-butik.
5. Identificér en væsentlig udfordring for Normal. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
1. Redegør kort for virksomheden Normal.
Butikskæden hedder Normal og åbnede sin første butik i 2013. Normal er en A/S virksomhed og et aktieselvskab.

Virksomhedstypen er en handelsvirksomhed og detailhandel. Normals omsætning er steget markant fra 483.148kr i 2017 til 1.889.185kr i 2019

hvilket betyder at de har stigende omsætning, og Normals dækningsgrad ligger på 18,7%-point, men er faldet med 3,7%-point fra 2016 til 2019

hvilket ikke er godt, men deres overskudsgrad er steget med 1,4% og ligger i 2019 på 4,1%, så selvom de har tjent mindre pr. 100kr, så har de alligevel haft mere overskud i 2019.

Normals vision er at tilbyde deres shopping oplevelse til endnu flere mennesker rundt om i Europa, og deres ide og mission er, at de gerne vil have hele Danmarks befolkning som kunder.

Normals kernekompetence er at de importerer deres varer fra udenlandske distributører i andre EU-lande, så de kan sælge varerne til underpriser.

Deres konkurrencemæssige fordel er omkostningslederstrategi, da de har lave omkostninger og en bred målgruppe.

Normals kritiske succesfaktor er, at de har deres unikke koncept, med at importere deres varer fra udlandet, så de kan sælge dem billigt.

Normal er en dagligvarebutik med fokus på kosmetikvarer og personligpleje. De har alt fra Ajax, Whiskas, Gillette, Maybelline og alle mulige andre mærkevarer, i en forholdsvis bred kategoritype.

Deres målgruppe er alle køn i alle aldre, men ifølge stifterne er 80% af kunderne kvinder.

Branchen er en hybrid mellem dagligvareforretning og en forretning med artikler til personligpleje, som forretningsmanden bag Normal kalder det.

Antal konkurrenter i branchen er Matas som den største, og ellers almindelige dagligvarebutikker og kæden Tiger Copenhagen.

Normal anvender maksimering af markedsandel, og fordi Matas sælger mange af de samme produkter som Normal, tager Normal især markedsandele fra Matas

men også fra almindelige supermarkeder, fordi at Normal sælger eksempelvis shampoo til en langt billigere pris.

Deres markedsvækst er rigtig høj og de er indtrængen på markedet enormt hurtigt, og de bliver ved med at åbne nye butikker.

Deres marked startede i Danmark, men de er sidenhen blevet internationale ved internationalisering i flere EU-lande.

Normals stærke sider er deres underpriser, brede sortiment, store markedsandel og vækstfase.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu