Opgavebeskrivelse
1. Forklar begreberne konkurrencemæssige fordele og kritiskesuccesfaktorer
2. Analyser Normals konkurrencemæssige fordele og kritiske succesfaktorer.
3. Skitser Normals værdikæde.

Uddrag
Konkurrencemæssige fordele er når en virksomhed skaber højere værdi for kunden, end et tilsvarende produkt fra konkurrenterne.

Normal kan skabe værdi for kunden ved at have lavere omkostninger, som gør det muligt at have lavere priser, end konkurrenterne.

Produktet skal være unikt, så man har et produkt som de andre konkurrenter ikke har. Produktet skal være svært at efterligne, funktionelt, og nemt at bruge.

Kritiske succesfaktorer(KSF), er det der afgør om virksomheden kan blive på markedet på lang sigt. F.eks. tager Irma meget udgangspunkt i økologi, og derfor er dyre end de andre detailvirksomheder.

Det gør dem unikke fordi de har en passion for økologi, og derfor skiller sig ud i forhold til de andre butikker.

Hvis de ikke havde gået op i økologi, havde de bare været ligesom de andre detailbutikker, og havde ikke haft en ligeså store succesfaktorer, som de har i dag.