Normal AS | Virksomhedskarakteristik

Indholdsfortegnelse
Virksomhedskarakteristik
Relevante faktorer i virksomhedens uafhængige omverden
Normals vækststrategier
- Interne forhold
- Stærke sider (Strengths)
- Svage sider (Weaknesses)
- Eksterne forhold
- Muligheder (Opportunities)
- Trusler (Threats)
”Virksomheden Normal er markedsudfordrer på det danske marked”
”Der er ofte tale om impulskøb, når en kunde køber produkter i en Normal-butik”
En væsentlig udfordring for Normal
Konklusion
Kilder

Uddrag
Normal er en butikskæde, som sælger helt normale hverdagsvarer, dog ikke fødevarer som mælkeprodukter, kød, grønsager m.m. til faste lave priser.

De åbnede deres første butik i Silkeborg i april 2013 og har i dag mere end 90 butikker rundt omkring i Danmark. I juni 2017 åbnede Normal deres første butik i udlandet, nemlig i Kristiansand i Norge.

Derefter åbnede de i 2018 også en butik i Malmø i Sverige. Senere i 2018 åbnede de også deres første butik syd for landets grænse, nærmere betegnet Holland.

De sælger idag Normal-produkter i 220 butikker rundt omkring i Danmark, Norge, Sverige, Holland og Frankrig.

Deres omsætning er gået fra 1.256.774 kr. i 2018 til 1.889.185 kr. i 2019, hvilket vil sige at deres omsætning er steget meget på kun ét år.

Siden 2012 har tallene svinget en del, men det ser ud til, at Normal er på rette vej nu. Ifølge de stolte stiftere, Torben Mouritsen (også stifter af wupti.com) og iværksætteren Bo Kristensen, er det blevet en kæmpe succes, fordi alle gerne vil spare, hvor der kan spares.

I dag er der kommet flere investorer til. Bag Normal står også filminstruktøren Søren Fauli, iværksætteren Jan Dal Lehrmann og Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen.

Deres mål er at give deres kunder en unik oplevelse, når de handler hos dem, hvilket de kan tilbyde dem ved indimellem at skifte nogen af varerne ud.

Normals koncept er, at de sælger ”Normale varer til unormale priser”, fordi deres sortiment består af almindelige mærkevarer, som de fleste bruger i hverdagen.

Normal indkøber varerne til den billigst mulige pris, for derefter at sælge dem til 30-60% under markedsprisen, hvilket jo kun kan resultere i en unormal pris. På den måde slipper de for dyre mellemhandlere, når de handler ind direkte fra producenten.

Normal har forhandlerstyrken, fordi de ikke har 100% faste leverandører, hvilket giver dem mulighed for at skifte leverandørerne ud, så snart de ikke er tilfredse med dem længere.

Med normale varer, mener Normal kendte mærkevarer, som alle eller størstedelen af befolkningen har kendskab til eller bruger i deres dagligdag.

Det kan f.eks. være rengøringsmidler, hårprodukter, hudprodukter, dyrefoder, makeup, slik og snacks osv. Varesortimentet indeholder faste varer, som man altid kan være sikker på at finde i butikkerne.

Men varesortimentet indeholder også nye varer, som bliver testet af i butikkerne. Alle Normal-butikker får ikke de samme nye varer hjem, men det faste sortment går igen i alle butikkerne.

---

Jeg vil tage udgangspunkt i omverdensmodellen (illustration 3.2, Systime) i den ydre cirkel, som er den uafhængige omverden.

Den første faktor som jeg vil fokusere på, er det miljømæssige problem med blandt andet plastik. Normal sælger en del varer, som er lavet af plastik eller pakket ind i plastik.

Men Normal producerer ikke deres egne produkter, så miljøet betyder ikke det store for dem, da de ikke skal tage hensyn til miljølove af den grund.

Men det er dog stadig en vigtig faktor for Normal at overveje situationen og dermed kunne forberede sig på ændringer af plastikforbruget i fremtiden.

Det vil nemlig kunne give dem god omtale, hvis de vælger at fjerne plastik fra hylderne og erstatte emballage med miljøvenlige alternativer.

Det ville også give dem en god CSR-politik, som er værd at markedsføre sig på for at vinde kundernes tillid. Forbrugerne har fået meget større fokus på at passe på miljøet, så det vil i fremtiden være en faktor, der med fordel kan udvikles.

De skal dog hele tiden holde fokus på deres største konkurrenceparameter, prisen. Normal er en butik, der sælger mange forskellige mærker og varer fra producenter rundt omkring i verden med hver deres holdning til miljøet.

Det vil kræve en langsigtet plan, hvis de som butik skal skabe et koncept eller en holdning til det, uden at det går ud over udvalg og priser i deres butikker.

Den næste faktor er den teknologiske udvikling. Jeg har valgt faktoren, fordi det for Normal er vigtigt at kunne benytte sig at muligheden for e-handel, hvis de ønsker det.

De er afhængige af mulighederne i den teknologiske udvikling. Der kan udvikles en app med mulighed for indkøb og koordination af leveringsmuligheder, hvis de vælger at gå den vej.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu