Indledning
Jeg har fået til opgave at besvare case 7.1 fra ibogen ”Marketing – en grundbog i afsætning” af Systime.
Jeg vil gå i dybden med købsadfærden, hvor jeg vil komme ind på virksomhedens overvejelser ved skifte af lakleverandør.
I opgaven vil jeg blandt andet benytte buy grid-modellen til at belyse opgaven. I opgaven har jeg desuden markeret fagbegreber.
Indholdsfortegnelse
Indledning 2
Udarbejd en virksomhedskarakteristik af virksomheden Trip Trap WoodCare A/S 3
Analyser købsadfærden for virksomheden, idet det overvejes at benytte WoodCare's produkter 3
Kildeliste 9
Uddrag
På producentmarkedet er der tale om tre købstyper. De tre købstyper kan beskrives ud fra den overvejelse, som er forbundet med købet.
Jo større risiko virksomheden løber, jo større er sandsynligheden for en lang og kompliceret beslutningsproces. De tre købstyper er nykøb, modificeret genløb og rutinekøb.
Det kan ikke få særligt store økonomiske konsekvenser for gulvfirmaet, medmindre de træffer det forkerte valg af lakleverandør, fordi lakken er en del af deres ydelse og skal kunne leve op til firmaets kvalitet.
Ved skifte af lakleverandør i et gulvfirma, er der tale om at virksomheden tidligere har købt en lignede lak og vil et modificeret genkøb primært se på de ændringer, der har været siden, de sidst købte et tilsvarende lakprodukt.
Gulvfirmaet skifte af lakleverandør vil være et modificeret genkøb, fordi deres krav og valgkriterier i et vist omfang er ændret.