Normal AS | Afsætningsanalyse | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
VIRKSOMHEDEN
NORMALS VÆKSTSTRATEGIER
UDSAGN

Uddrag
Normal er en butikskæde, der blev stiftet i 2013 og har siden da vokset hurtigt på det danske marked. Normal sælger hverdagsvarer i både Danmark, Sverige, Norge, Holland og Frankrig.

De startede med en butik i Silkeborg og har i dag 90 butikker i Danmark på bare få år. Normal har deres egen linje af produkter, men er primært en handelsvirksomhed.

Derfor kan de også betegnes som en produktionsvirksomhed. Deres kærneydelse er at sælge og Normal er skarpe på indkøbs delen.

De køber varerene til den billigst mulige pris, og tilbyder deres produkter til 30-60% under markedsprisen, som i fagsprog også kaldes parallelimport. Mærkevareprodukterne sælges til lavere priser end deres konkurrenter.

Varesortimentet er delt op i faste varer, som man kan være sikker på at finde i butikken, men de er også innovative og prøver nye vare, som bliver testet af i butikkerne.

Derfor får Normal butikkerne ikke de samme vare hjem, kun de vare som køre igennem deres faste sortiment, går igen i alle butikkerne.

Taget det i betrækning, kan man sige at de har deres helt egen niche. De sælger både kendte mærkevarer, som tandbørster fra Zendium, barberskum og skrabere fra Gillette

og dyre parfumer, som Gucci og Van Gils. Derudover er der også mærker, som ikke plejer at ses i danske butikker.

Normal A/S er et aktieselskab og ejes af en af Danmarks rigeste mænd, nemlig Anders Holch Povlsen. Han har den største aktieandel, på 65% som gør ham til hovedaktionær.

De resterende aktier ejes af de to stiftere Torben Mouritsen og Bo Kristensen. Formanden i virksomheden er Jan Dahl. Han var den første investorer til at skyde penge ind i virksomheden.

Direktøren i virksomheden er Torben Mouritsen. Søren Fauli, som de fleste kender fra Tomsgroup reklamer, med deres chokolade, men også fra film, som skuespiller.

Han er medejer af normal og bidrager udelukkende, som frontfigur for mange af deres promotions. En af normals velkendte varetegn ”Normal-Manden” er tegnet af Fauli, og han er også personen

som fandt på virksomhedens navn. Fordelen ved at have Søren Fauli, som frontfigur er at det kan give kunderne mere tiltro til virksomheden.

Den kendte person bliver til eksperten og man stoler på, hvad den kendte fortæller, i det man ofte føler at man kender eller har en relation til den kendte.

Normals mission eller ide er, at de vil betjene hele Danmarks befolkning. De prøver at dække et behov, om at levere mærkevarer til fordelagtige priser og på den måde være bedre end deres konkurrenter

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu