Indholdsfortegnelse
Normal - Kampen om kosmetikmarkedet

Konkurrenceforhold
- Definer markedet
- Identificer konkurrenter
- Skydeskivemodellen

Brancheanalyse - Porters five forces
- Strategiske grupper
- Konkurrencesituation for de etablerede virksomheder, rivalisering mellem eksisterende udbydere
- Truslen fra nye udbydere
- Truslen fra købere
- Truslen for udbydere af substituerende produkter
- Truslen fra leverandører
- Vurdering af branchens styrkeforhold

Kildeliste

Bilag

Uddrag
Normal er en dansk butikskæde, der sælger EU-importerede varer indenfor slik, drikkevarer, rengøringsartikler og meget mere, men kategorien kosmetik er den vi vil fokusere på i denne opgave. Kæden blev grundlagt i 2013 af Torben Mouritsen og Bo Kristiansen, der eksistere i dag 78 butikker over hele landet.

---

I kosmetikbranchen sælges der produkter til privatpersoner, der eksistere i alt 644 virksomheder i branchen i dag. Normal besidder de billige samt mellemklasse mærker, hvilket vil sige de er i snæver konkurrence med flere forskellige udbydere.

F.eks formår Matas at have et stort udbud fra både mellemklasse-, luksus og eksklusive mærker, hvor sephora sælger luksus og eksklusive mærker.

I Sephora står der altid en ekspert, som kan fortælle hvilket creme der passer til kundens hudtype. Denne forskel mellem prisklasser kan mærkes i de fysiske butikker.

I Normal består kundeservicen af en gør-det-selv metode, da det ofte er uerfarne unge der står bag kassen, og vil kun kunne betjene kunden til henvisning af produkt. Hvorimod i Matas vil det oftest være ældre, erfarne, der vil ekspedere.

I Matas er ekspedienterne hurtige til at spørge om kunden har brug for hjælp, og kunden kan altid spørge til råds om produkter. I meget eksklusive centre vil der endda være en dørmand i jakkesæt.