Indledning
Kapitlet handler om, hvordan virksomheden kan identificere sine konkurrenter og dermed få kendskab til de konkurrenceforhold, den er underlagt.

Indholdsfortegnelse
Definition af et marked:
Konsumentmarkedet:
Producentmarkedet:
En snæver konkurrence er defineret ved:
- Samme produkter
- Samme produktkategori
- Samme behov
- Bred konkurrence er defineret ved:
- Markedskarakteristik: Sengemarked.
8. Strategi

Uddrag
Samme produkter
Konkurrencen på dette niveau kaldes mærkekonkurrence. Her identificeres konkurrerende produkter, som er næsten identiske efter forbrugerens opfattelse.

Fx vil nogle forbrugere opleve, at forskellen på en KitKat fra Nestlé og en Twix fra Mars er lille. Begge produkter er altså chokoladebarer med kiks.

Samme produktkategori
I denne kategori ser man på chokoladeprodukter, som i lidt bredere forstand også er i konkurrence med chokoladebaren med kiks fra Nestlé. Der er her tale om produkttypekonkurrence.