Indholdsfortegnelse
UDVIKLING AF FORRETNINGSMODELLEN
- Er det muligt at tjene penge på at sælge dagligvarer online?
- Hvilke informationer har du allerede? Hvilke informationer har du behov for at søge for at kunne komme videre?
1. Hvordan har coronakrisen påvirket Nemlig.com?
2. Hvordan har Nemlig.coms økonomiske udvikling set ud de sidste 5 år?
3. Hvad skyldes deres underskud?
4. Hvordan er Nemlig.coms forretningsmodel anderledes i forhold til fysiske dagligvarebutikkers?
5. Hvordan ser fremtiden ud for Nemlig.com og onlinemarkedet generelt?
- Er det muligt at tjene penge på at sælge dagligvarer online?

Optimer dit sprog - Læs vores guide og scor topkarakter

Uddrag
Nemlig.com er et online supermarked, der blev etableret i 2010 af Stefan Plenge. Under sloganet "Dagligvarer når det passer dig" sælger Nemlig.com dagligvarer til danskerne via internettet og leverer dem selv direkte til kunderne.

Siden 2014 har Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen været medejer og bestyrelsesformand i Nemlig.com.

Der er blevet investeret massivt i virksomheden, som imidlertid fortsat er en underskudsforretning. I 2018 havde virksomheden et resultat for året på kr. -58,7 mio.

---

Det er ikke kun Nemlig.com, der sælger dagligvarer via nettet. Også nogle af de store, veletablerede udbydere i dagligvarebranchen forsøger sig med salg af dagligvarer online som et supplement til salget i de fysiske butikker. Det gælder bl.a. Coop, Salling Group og Rema 1000.

Rema 1000 har for onlinedelen valgt en forretningsmodel, der adskiller sig fra de øvrige i branchen. Her er det nemlig ikke bude, der leverer varerne til kunderne. I stedet er det kunder, der leverer varer til hinanden.

Indtil videre har ingen spillere i branchen for alvor formået at integrere digitale elementer i deres forretningsmodeller med overbevisende succes. Spørgsmålet er derfor, om det overhovedet er muligt.

Tvivlerne anfører bl.a., at fordelen ved at handle online ikke er særligt stor. Fx er antallet af fysiske dagligvarebutikker så stort i Danmark, at tilgængeligheden er meget høj, og de fleste forbrugere kommer forbi et sted, hvor de kan handle ind, på vej hjem fra skole eller arbejde.

Desuden foretrækker mange at mærke på varen, før den lægges i kurven, hvilket ikke er muligt, når den købes online.

Onlinesalg udgjorde i 2017 kun omkring 2 % af de samlede salg i dagligvarebranchen.