Naturli’ Food AS | mini SOP Rapport

Resumé

Hvorfor er markedet for vegetariske og plantebaseret produkter i Tyskland ikke større? Kun 1,15% til 1,6% af Tysklands befolkning er veganere. Disse tal er dog voksende, i takt med et voksende udvalg af veganske produkter og større fokus på miljø.

De veganske varer har en udfordring i forhold til momsen, som den tyske regering godt vil kunne lave om på, og derved fremme salget. Naturli’ Food er kun lige kommet ind på en lille del af markedet, men der er et stort potentiale forude. Der er nemlig heller ikke en stor markedsleder på hele det veganske marked, og derfor vil Naturli’ kunne gå ind og udfore markedet.

Indledning
I denne rapport undersøger jeg hvorfor markedet for vegetariske og plantebaseret produkter i Tyskland ikke større, med en vinkling af Naturli’ Food A/S.

Jeg vil til alt starte med lave en virksomhedskarakteristik, for at få et indblik i virksomheden. Dernæst vil markedet for vegetariske og plantebaseret produkter i Tyskland vil blive analyseret ved hjælp af en omfattende omverdensanalyse.

Undervejs i analysen vil det tyske marked analyseres fra Naturli’ Food A/S’s synspunkt, og tilslut vil Naturli’ Food A/S’s fremtid på det tyske marked vurderes.

Indholdsfortegnelse
RESUMÉ 0
1. INDLEDNING 1
2. BESKRIVELSE AF NATURLI’ FOOD A/S 2
VIRKSOMHEDSKARAKTERISTIK 2
3. ANALYSE AF DET TYSKE MARKED 2
DET TYSKE MARKED FOR VEGANSKE PRODUKTER 2
PRISER PÅ VEGANSKE VARE I TYSKLAND 3
OMVERDENSMODELLEN 4
DEN UAFHÆNGIGE OMVERDEN 4
Politiske og lovgivningsmæssige faktorer 4
Sociale og kulturelle faktorer 5
Økonomiske faktorer 5
Teknologiske faktorer 6
Miljømæssige faktorer 6
DEN AFHÆNGIGE OMVERDEN 7
Konkurrenter 7
Kunder 7
Mellemhandlere 7
Leverandører 8
4. DISKUSSION/VURDERING 8
5. KONKLUSION 9
LITTERATURLISTE 10
BILAG - OPGAVEFORMULERING 11
BILAG 1 11
BILAG 2 12
BILAG 3 13

Uddrag
Indkøb af vegansk mad bliver lettere og lettere i takt med at supermarkeder og endda discountbutikker får flere plantebaseret produkter på hylderne. Som ses på grafen i bilag 2, så ses de største fald i katego-rierne vegansk onlineshop og Reformhaus (som er special/helse-butikker).

Herimod ses der stigninger i discountbutikker, supermarkeder og mindre købmænd, som højst sandsynligt får et større udvalg med tiden. Man kan sige at de veganske vare opsøger kunderne i dagligvarebutikkerne, i stedet for at kunder-ne skal opsøge varerne i specialbutikker og på nettet.

---

Folk er blevet mere og mere klimabeviste i de seneste år og det har været med til at ændre folks livsstil. Bl.a. Greta Thunberg har gjort mange opmærksom og opfordret os til at spise plantebaseret kost. Det er afgørende at vi har talspersoner og reklamekampanger kørende, og at oplyse folk.

I Tyskland er be-vidstheden omkring dette tema også voksende og flere kendte tyske personer har støttet op om en kampagne som hed Veganuary, hvor de opfordrede til at spise kødfrit hele januar. Kampanger som denne er yderst godt for de veganske producenter, da folk bliver gjort opmærksom på plantebaseret produkter.

”Dass immer mehr vegane Alternativprodukte gekauft werden, liegt auch an den aufgeschlossenen jun-gen Konsumentinnen und Konsumenten. Diese partizipieren häufig stärker am veganen Trend als andere gesellschaftliche Gruppen.” Som denne artikke bl.a. lægger vægt på, har den yngre generation en stor interesse i veganske produkter.

Hen mod hver femte 16 til 24-årige køber veganske produkter. Det kan bl.a. skyldes de mange trends, som den yngre generation er kendt for at fremføre. Det er specielt godt, eftersom det er denne generation, som kan viderebringe interessen for veganske produkter til næste generation.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her