Indledning
Børn bliver mere afhængige af skærmen, mindre sociale og der kommer øget mistrivsel.

DR opgjorde i 2016 de 3-6 åriges skærmtid til 1 time og 37 minutter om dagen, mens de 7- 12 årige brugte lidt over 3 timer dagligt på skærme. Vi er samtidig det land i Europa, hvor børn er mindst fysisk sammen med hinanden efter skoletid. Men hvad kan vi så gøre og hvordan kan vi så opdage i tide at vores børn er blevet afhængige af skærmen. Hvis barnet begynder at opleve øget mistrivsel samtidig med, at barnet spiller mere, så kan dette være en alarmklokke.

For børn, der bruger størstedelen af deres tid i en uvirkelige verden, bliver den fysiske verden mere og mere ukendt. Hele det følelsesliv, man skal lære at håndtere i den fysiske verden, bliver ukendt for barnet. Når et barn bliver ubekendt med almindelige følelser, kan barnet ende med at få angst. Børn kan ikke når de er blevet voksne mærke, når skærmen gør dem triste og angste. De har behov for forældre, der opdager det for dem.