Musikfestivaler | Analyse | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Karakteriser en eller flere målgrupper for Tinderbox. Inddrag bilag 1, 2 og 3.
Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser konkurrenceforholdene på markedet for musikfestivaler i Danmark.
- Konkurrencetragtmodellen:

Opgave 3
Diskuter følgende tre udsagn:

Besvarelsen af opgave 3 må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 4
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1 - 3 og relevante bilag skal du:
Identificere en udfordring for Tinderbox. Diskuter mulig(e) løsning(er) af den valgte udfordring.
- Udfordring:
- Første løsningsforslag:
- Anden løsningsforslag:

Uddrag
Ifølge Brian Nielsen er andelen af forskellige aldersgruppe meget forskelligt fra år til år, og afhænger meget af hvem de kan få fat i af musikere.

Han nævner selv at Rammstein tiltrækker et lidt ældre segment, imens de unge er tiltrukket at unge amerikanske artister, og især scenen, EDM Magic Box, hvor der er fokus på elektronisk musik.

Hvis vi tager afsæt i månederne april og frem til september i året 2019, kan vi se at segmentet med den største andel af mennesker som har deltaget i en musikfestival inden for perioden

er de 16 til 24 årige, som er klart den største aldersgruppe, med deres 35 procent af spurgte i aldersgruppen, som har deltaget i en musikfestival.

Hvis vi så ser videre på de næste aldersgrupper, er gruppen med den anden højeste andel også den anden yngste gruppe

og sådan går de egentlig, lige på grupperne 35 til 44 og 45 til 54, hvor gruppen 45 til 54 lige er et procentpoint højere end den forrige gruppe.

Ud fra dette kan man se at målgruppen for musikfestivaler primært er det unge segment i alderen 16 til 24 år.

Dette passer også meget godt med det faktum at den socioøkonomiske gruppe, der har en markant størst andel af festival deltagere

er studerende, hvilket stiller overens med hvordan størstedelen af folk i alderen 16 til 24 år er studerende.

---

Markedet for musikfestivaler omfatter festivaler hele landet, der bruges til at høre en masse musik, drikke sig fuld og skabe gode oplevelser med sine venner. Her vil der som reelt være store scener, en masse boder/vogne at få mad, samt en masse stedet at finde diverse alkohol.

Markedet for musikfestivaler i Danmark består af store private festivals udbydere, såsom Superstruct

som ejer Tinderbox festivalen og Live Nation, som samarbejder med Roskilde Festival og Heartland og arrangerer en masse koncerter.

Udover det udbyder kommunerne også mindre musikfestivaler såsom flere dage lange byfester og festuge, såsom Esbjerg Fest

der afslutter med Music 4 Free koncerten og Bramming byfest, som varer fra torsdag til søndag og tilbyder sjove forlystelser udover det almene fra en musikfestival.

Kunderne, som deltager i musikfestivaler, er hovedsageligt unge studerende, som har brug for en pause fra skolebænken

især dem med forældre af højere uddannelse, samt de yngre voksne klasser, hvor størstedelen har været færdiguddannet i nogle år.

Dog skal det siges at selvom den største andel af kunderne er unge studerende, er det stadig meget afhængigt af hvilken festival man tager i mente,

for eksempel har musikfestivalen Heartland en væsentligt ældre målgruppe end en musikfestival såsom Tinderbox.

På Heartland bliver der nemlig lagt meget mere fokus på at nyde en omgang vin og få noget økologisk mad, imens der på Tinderbox helst skal være musik med en god bas og alkohol, der bare nærmest skal tyllers ned.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu