Muji – Virksomhedsanalyse – Afsætning A

Indledning
Virksomheden Muji er en japansk detailhandelskæde, som blev grundlagt i 1980 som en produktlinje i supermarkedskæden, men formåede i 1980, at blive en selvstændig kæde. Virksomheden har i dag et sortiment på mere end 7000 produkter under Muji-navnet, samt 450 butikker verden over. Virksomhedens sortiment, består bl.a. Porcelæn, gryder, tilbehør til køkken, samt boligtekstiler, kontorartikler, artikler til personlig pleje og tøj. Virksomhedens mission er at være dedikeret i at skabe en simpel, elegant og behagelig livstil til kunderne, til en fornuftig pris. Derudover har de en vision som lyder på at blive en bæredygtig, global virksomhed, som tilbyder et behageligt liv til kunderne.

Indholdsfortegnelse
VIRKSOMHEDSBESKRIVELSE: 3
4 P´ER: 3
SEGMENTERING 4
MARKEDSANALYSE/KONKURRENTANALYSE 6
PORTERS-5-FORCES: 7
TRUSLEN FRA NYE UDBYDERE: 7
TRUSLEN FRA KUNDER: 7
TRUSLEN FRA UDBYDERE AF SUBSTITUERENDE PRODUKTER: 7
KONKURRENCESITUATIONEN FOR DE ETABLEREDE VIRKSOMHEDER: 8
LITTERATURLISTE 9
MODELLER: 9
WEBSITES: 9
BILAG 10

Uddrag
Når man skal lave en segmenterings analyse af Muji, skal man tage højde for at deres sortiment består af mere end 7000 produkter. Dette gør målgruppen ekstrem bred, da de har produkter inden for mange forskellige produktkategorier. Når man kigger på deres konkurrenter som Daells bolighus, Søstrene Grene osv. så består målgruppen hovedsageligt af kvinder. Dette skyldes at det ofte er kvinderne i hjemmet som går op i indretning, og generelt også bare indkøb af diverse nips ting.

Dog har de også nogle produktkategorier som tiltaler mændene, det er fx deres elektronik, samt de lidt større møbler som de har. Ofte når der bliver handlet større møbler som sofaer, senge osv., så er mændene lidt mere inde over købsbeslutningen end når der købes nips ting. Muji´s produkter ligger ikke i den helt dyre ende, men til relativ gode priser. Dette skyldes at deres vision er at skabe produkter af høj kvalitet, men til en overkommelig pris. Dette gør at det ikke kræves af målgruppen at de skal have en høj indkomst, da størstedelen af deres produkter er til en overkommelig pris.

-----

Når der skal dannes et overblik over det marked, som Muji potentielt skal trænge ind på, vil der være en del vigtige faktorer. Det er f. Eks hvor mange direkte konkurrenter som de får på markedet, samt om det er svært for dem at trænge ind. Dette kan undersøges ved hjælp af henholdsvis en skydeskivemodel samt en porters-5-forces.

Hvis man starter med at lave en skydeskivemodel, kigger man på hvor mange direkte konkurrenter som de får, samt hvilke andre virksomheder som kan gå ind og konkurrer med dem. De virksomheder som konkurrer direkte med Muji, er virksomheder som Søstrene Grene, Daells bolighus, Magasin og Illum. Dette er to butikker som tilsammen, kan sammenlignes med størstedelen af Muji´s sortiment. Der er alt fra indretningsartikler, kontorartikler osv. Samt en masse nips ting i Søstrene Grene. Dette gør at disse to virksomheder kan komme til at true Muji´s kommende markedsandele

Få adgang til hele opgaven

Upload en opgave og få adgang til denne opgave

Hvor brugbar var denne opgave?

Klik på stjernerne for at bedømme opgaven!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal anmeldelser

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!