MUJI | Afsætning

Indledning
Muji er en japansk kæde som blev etableret i 1979. Det er en virksomhed som beskæftiger sig med mange varenumre, her i blandt møbler, køkken artikler og elektronik. De har over 850 butikker på globalt plan og er på B2C og B2B markedet. Muji stammer fra ordet Mujirushi Ryōhin, hvilket betyder No Brand Quality Goods (kilde 2). Det er en virksomhed som har fokus på at producere minimalistiske produkter og være miljøvenlige. Deres logo og navn fremgår ikke på produkterne. Emballagen er stilren og deres produkter er af høj kvalitet, som kan købes til overkommelige priser verden over, i enten en fysisk butik eller over deres hjemmeside.

Indholdsfortegnelse
Kort virksomhedsbeskrivelse
Kort markedsbeskrivelse
Segmentering
Minerva modellen
Segmenteringskriterier
Porters Five Forces
Omverdens modellen
De 4 p’er
Vurdering af Muji’s koncept vil slå an på det danske marked

Uddrag
Der argumenteres på baggrund af Minerva modellen. 
Muji målgruppe er bred og deres produkter består af høj kvalitet. Muji’s målgruppe består af det grønne segment i Minerva modellen. Målgruppen er mennesker der er moderne og idealistiske. Det er mennesker som er miljøbevidste, og som værdsætter naturen. De går ikke nær så meget op i den status de har i samfundet, og derfor er Muji en perfekt virksomhed for dem, da de ikke er noget brand ifølge dem selv. 
Det er typisk funktionærer og mennesker med en uddannelse der vil købe Muji’s produkter. Det er vigtigt for denne gruppe mennesker at det er funktionalitet.

Der er altså tale om moderne mennesker, typisk kvinder med en relativ høj indkomst. De går indenfor lighed og er solidariske.
Det er altså størstedelen af kvinder som vil være målgruppen for Muji i Danmark, men der er stadig et stort antal mænd som også går op i indretning i hjemmet. Så det er både mænd og kvinder, men tildeles kvinder.

----

Indenfor det psykografiske hovedkriterium, så er det karrierebevidste samt miljøbevidste mennesker. De har en vis tilgang til livet og er bevidste i deres valg i livet. 

I det adfærdsmæssige hovedkriterium er der tale om en light-user da der er tale om et overvejelseskøb typisk, fordi det ikke er nødvendighedsvarer man køber fra Muji overordnet set. Det er langtidsvarige varer, og derfor er det køb man foretager af og til om året og ikke særlig hyppigt. Relativt set vil der være en tendens til at være loyal overfor Muji, fordi de er miljøvenlige og tænker på naturen. 

I det demografiske hovedkriterium er det mænd og kvinder, dog flest kvinder. De lægger typisk i alderen mellem 21-40 år og er på arbejdsmarkedet. De vil typisk have en mellem til lang uddannelse, og derfor har de også en relativ høj indkomst afhængig af deres beskæftigelse.

Få adgang til hele opgaven

Upload en opgave og få adgang til denne opgave

Hvor brugbar var denne opgave?

Klik på stjernerne for at bedømme opgaven!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal anmeldelser

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!