Matas | Markedskarakteristik | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
Opgave 1: Markedskarakteristik
- Udbydere (virksomheder):
- Geografisk afgrænset:
- Efterspørger (kunder):
- Forhandlingsstyrke:
- Købsadfærd:
- Marketingsstrategier
- Konkurrencestrategi
- Positionering:
- Målgruppestrategi:
- Produktstrategi:
- Prisstrategi:
- Distributionsstrategi:
- Promotionsstrategi:
- Konkurrencetragtmodellen

Opgave 2: Forretningsmodel
Analyser forretningsmodellen for den selvvalgt virksomhed og identificer kernekompetencen.
- Værditilbud:
- Kundeperspektiv
- Kundesegmenter:
- Kunderelationer:
- Kanaler:
- Aktivitetsperspektiv
- Samarbejdspartnere og CSR:
- Derudover har de følgende som ikke skal nævnes:
- Nøgleaktiviteter:
- Nøgleresurser
- Fysiske resurser
- Medarbejderresurser
- Finansielle resurser:
- Finansielt perspektiv:
- Omkostninger
- Indtægter
- Matas kernekompetence
- SW-opstilling

Opgave 3: Udvælg 4 faktorer, der påvirker virksomheden i det eksterne forhold.
- Omverdensmodellen
- Befolkningstæthed:
- Brancheanalyse:
- Trusler:
- Nye indtrængere:
- Aktører som trussel for Matas:
- Nye indtrængere:
- Substituerende produkter:
- Reelle trusler om substituerende produkter:
- Forhandlingsstyrke
- Leverandører:
- OT-opstilling

Opgave 4: Med udgangspunkt i jeres besvarelse af opgave 1-3 skal I: Identificere en udfordring for virksomheden på det internationale marked (nyt marked). Diskuter mulige løsninger ved brug af to udvalgte parametre fra marketingmixet.
- Diskussion af mulige løsninger
- Promotion og Place:

Opgave 5: Udarbejd en markedsføringsplan for en af løsningerne
- Referenceramme:
- Situationsanalyse:
- Interne analyser:
- Kernekompetence:
- Business Model Canvas:
- SW-opstilling:
- Promotion og place
- Eksterne analyser:
- Markedskarakteristik:
- Konkurrencetragtmodellen:
- Omverdensmodellen:
- OT-opstilling:
- Brancheanalyse (Porters 5 forces):
- Samlet vurdering:
- Virksomhedens mål:
- Økonomiske mål:
- Marketingsmål:
- Marketingsstrategi:
- Hovedstrategier:
- Handlingsplan for 2021:
- Marketingsbudget:
- Uddybning af ovenstående emner:
- Resultatbudget:
- Kontrol:
- Budgetkontrol:
- Plankontrol:
- Strategisk kontrol:
- Executive summary:

Uddrag
Markedet for personlig pleje og kosmetik omfatter en gruppe af forskellige produkter indenfor personlig pleje og kosmetik, bl.a. hårprodukter

Makeup, hudpleje, parfume, shampoo, bolig og livsstil og helseprodukter. Produkternes formål er at være plejende og kunne dække den enkelte kundes behov.

Udbydere (virksomheder): Der findes en del udbydere på markedet for personlig pleje og kosmetiske produkter herunder Matas, Normal, Føtex, Bilka, The body Shop, Sephora, luxplus.dk, cocopanda.dk m.fl.

Geografisk afgrænset: Markedet for personlig pleje og kosmetik er ikke afgrænset, da de forskellige butikker befinder sig over alt i Danmark. I forhold til Matas

befinder de sig i Hovedstaden, Midtjylland, Syddanmark, Sjælland og Nordjylland. Dermed har de butikker rundt i hele Danmark, i modsætning til Sephora som kun har 4 butikker på Sjælland.

•Efterspørger (kunder):
Kunderne på markedet er kvinder og mænd i alle aldre, da produkterne egner til både babyer, mænd og kvinder. (B2C)

Forhandlingsstyrke: Kunderne har en middel forhandlingsstyrke da de ikke køber stort ind, men stadig kan gå til en anden forhandler som normal for en lavere pris, samtidigt stiller kunderne i højere grad krav til hvad de putter på deres hud og på deres krop.

Nye produkter som trender er også højt eftertragtede, kunderne forventer at Matas har produkterne.

Købsadfærd:
Købsadfærden er på baggrund af kundens egne behov. Ved den komplekse købsadfærd er det oftest ved køb at et nyt produkt, det kan dog være inden for et allerede kendt mærke.

Ved den variationssøgende købsadfærd er der tal om et vanekøb, eller et såkaldt impulskøb som evt. Kan blive fremkaldt af et tilbud.

Ved den dissonansreducerende købsadfærd kommer kunden ind og skal bruge en type produkt som de stiller krav til.

Det er dog ligegyldigt for kunden hvilket mærke produktet er fra, udelukkelsesmetoden er derfor ofte brugt her.

Til sidst men ikke mindst er der det rutinemæssig købsadfærden, som indebærer et vanekøb inden for et bestemt favoritmærke.

Der kan opstå et tilfældigt køb eks. Man skal bruge en mascara og man vælger enten den man altid køber (vanekøb) eller den på tilbud (impulskøb).

Alle de forskellige købsadfærdstyper, er at finde i Matas, da hver enkelt kunde har et individuelt behov.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu