Litteraturens betydning for kønsrolledebatten | DHO

Problemformulering
Hvilken betydning havde litteraturen for debatten om kønsrollerne i slutningen af 1800-tallet?

Indledning
I 1800-tallet var kvinder meget undertrykte, hvad end det galte sædelighedsfejden, eller den politiske ligestilling både på sædelighedsområdet, men også politisk.

Man begyndte at se mere realistisk på disse områder, da den litterære periode kaldt Romantikken begyndte, som foregik i 1800-1870´erne var ovre.

Det idylliske var noget, som man i denne periode prøvede at søge væk fra, for i stedet at se på, hvordan virkeligheden stod til.

Det var derfor i denne periode, at forskellige kvindebevægelser opstod, hvilket medførte til at kvinderne kunne få lov til at tale ud og debattere om forskellige problemstillinger.

Kønsrollemønstrene var betydelige anderledes dengang, fra hvad der er tilfældet i dag. Dengang var kvinderne meget afhængig og underlagt manden i hjemmet, af den grund

at han var den som befandt sig på arbejdsmarkedet og stod for at forsørge resten af familien. Kvinden derimod, befandt sig mest i hjemmet, og hun havde derfor næsten ingen politisk indflydelse på samfundet.

Indholdsfortegnelse
Indholdsfortegnelse………………………………………………………………………..………2
Indledning………………………………………………………………………………………………….3
Kampen for kvinderettigheder…………….……………………………………………………3-4
Analyse……………………………………………………………………………………..……4-7
Diskussion……………………………………………………………………………………………….8
Konklusion……………………………………………………………………………………………9
Litteraturliste……………………………………………………………………………………..…10

Uddrag
Det hele starter med, at Constance er på vej hjem, hvor hun ser hendes stuepige Alette og hendes mand Ring inde i spisestuen, hvor de står og kysser.

Ring tager hele situationen meget stille og rolig, hvorimod Constance er fuldstændig i chok. Efter episoden opsøger Constance sin kusine Marie, for at fortælle om hele situationen, og at hun ikke ser et liv med Ring mere.

Selvfølgelig støtter Marie hende, men hun er også lidt imod Constances mening, fordi at det er hendes egen skyld, når hun ofte er kold og afvisende overfor ham.

Marie mener derfor at hun ikke skal tænke mere over det. Det hele ender i et skænderi, og de bliver ikke enige, hvilket medfører at Constance ender ud i en stor indre vrede.

Romanens konflikt ligger hovedsagligt idet, at Constances mand Ring har været hende utro, og at det efterlader en række problemer i deres forhold.

Det er en 3. persons fortæller, fordi personerne i romanen bliver tiltalt som han og hun. Man får et indblik i personernes følelser og tanker, som er kendetegnet ved den indre synsvinkel.

Hovedpersonen i Constance Ring er Constance. Hun er en ung pige, som er gift med den 16 år ældre Mand, Hr. Ring. Constance er en pige, som holder fast i hendes valg og beslutninger.

Hun holdt fast i, at det var forkert af Ring, da han havde været hende utro. Hun har ikke noget imod at sige sin mening, og især ikke overfor sin kusine Marie, hvor hun siger ”Det er modbydeligt, hvad du siger”.

Marie siger til Constance ”Men Constance, er Du ganske vis paa, at Du ikke selv har Skyld?” Marie vælger ikke at støtte op omkring Constances mening, da hun mener

at hun selv var skyld i det, fordi hun ofte er kold og overlegen overfor Ring. Man kan tydeligt opfatte, den måde Amalie Skram har karakteriseret Constance og Marie på.

Constance er gjort til en karakter, som kæmper for kvindernes rettigheder, hvori Marie er en modsætning. Hun har nemlig accepteret den måde mændene behandlede kvinder på dengang.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu