Levende billeder | Analyse | Noter Dansk

Indholdsfortegnelse
At analysere levende billeder
Virkemidler i levende billeder
Lys Side
High-key belysning
Low-key belysning
Fakta- og fiktionskoder: lys
Scenografi Side
Fakta- og fiktionskoder: scenografi
Opgave: Fokus på scenografi
Klipning Side
Klipningens grundformer
Klip på lyd
Fakta- og fiktionskoder: forløbsstruktur
• Perlekædemodellen:
• Den omvendte nyhedstrekant:
• Berettermodellen:
- Anslag:
- Præsentation:
- Uddybning:
- Point of no return:
- Konfliktoptrapningen:
- Klimaks:
- Udtoningen:
Fakta- og fiktionskoder: forløbsstruktur
- Lyd Side
• Kontrapunktisk musik:
• Tematisk musik:
• Parafraserende musik:
Fakta- og fiktionskoder: lyd
Når koderne blandes
Dokudrama
Dramadok/Mockumentary

Uddrag
At analysere levende billeder
Hvordan griber man en analyse an, når det gælder levende billeder? At analysere går ud på at skille teksten ad og se på delelementerne ét ad gangen.

Det samme gælder, når man analyserer et tv-program, og derfor er det nødvendigt at være bevidst om, hvilke enkeltdele et program består af.

Man kan dele programmet - og dermed analysen - op i fire hovedområder:
• Udtryk
• Form
• Indhold
• Budskab

Udtrykket er lig med udsendelsens brug af filmiske virkemidler. Når man ser et program, er det udtrykket, man umiddelbart konfronteres med - i form af kamerabevægelser og -vinkler, billedkomposition, billedudsnit, lys, farve og lyd.

Formen skal forstås som udsendelsens komposition eller forløbsstruktur, samt hvordan den er klippet. Forløbsstrukturen er den måde, hvorpå man lader programmet udspille sig over tid.

I nogle udsendelser vælger tilrettelæggeren fx at vise slutningen i starten - det er en særlig måde at fortælle en historie på. Forløbsstrukturen bestemmer, i hvilken rækkefølge seeren får informationerne, og det kan have stor betydning for, hvordan udsendelsen opleves.

Indholdet er det, programmet handler om. I forbindelse med indholdsanalysen er det relevant at arbejde med person- og miljøkarakteristikker - og også med programmets tema, samt hvordan det er vinklet.

Budskabet er programmets idé. Her nærmer man sig fortolkningen, for det skulle gerne være muligt at finde frem til budskabet ved at arbejde med de tre første områder: udtryk, form og indhold.

Det er altså ikke nok at lave en indholdsanalyse, når man arbejder med levende billeder. Det er helt afgørende, at man samtidig overvejer, hvilken effekt valget af virkemidler og form har for forståelsen af indholdet og dermed for afkodningen af budskabet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu