Landmad.dk AS | Analyse | 10 i karakter

Indledning
Landmad.dk A/S blev etableret i 2011 af Louise Dolmer. Konceptet gik ud på at sælge lokalt producerer varer i Landmad-butikker. Hermed ville der kun sælges madvarer fra lokalområdet i disse forretninger.

Dette var drevet gennem franchiseløsning, for at få det spredt til hele landet. Den nye kæde af købmandsbutikker med lokale varer, Landmad, havde store planer med 50 butikker inden 2020.

Virksomheden igangsatte i 2016 en crowdfunding-kampagne, der skulle hjælpe med virksomhedens vækst.

Her var forventningerne høje til at få kapital til virksomheden. Dette mislykkedes dog og forhåbningerne om at reje 8,5 mio. kr. var langt fra indfriet.

Indholdsfortegnelse
Opstilling af problemstilling:

Fortolkning af problemstilling:

Formulering af arbejdsspørgsmål:

Hvordan udviklede selskabets økonomi sig op til konkursbegæringen?

Hvordan blev konceptet finansieret?

Hvor stor var kæden da den gik konkurs?

Hvordan var efterspørgslen på markedet i forhold til konceptet?

Hvilke faktorer spillede en rolle i konkursbegæringen?

Hvor stort var potentialet i udlandet?

Hvilke dele af deres marketingstrategi fungerede ikke?

Hvad skyldes det store minus i både bruttofortjenesten og driftsresultatet?

”Notat til ledelsen”

Kilder:

Uddrag
Hvordan udviklede selskabets økonomi sig op til konkursbegæringen?
Selskabet udviklede sig økonomisk negativt op til konkursbegæringen, og gik fra et bruttotab på kr. -352.558

- i 2015 til et bruttotab på kr. -1.138.411,- i 2016. Derudover udviklede resultatet efter skat sig også negativt.

Resultat efter skat var i 2015 på kr. -796.021,- hvorimod det i 2016 var kr. -3.608.136,- hvilket må siges at være en meget negativ udvikling.

---

Konceptet var spået en gylden fremtid af mange, og heriblandt en fremtidsforsker, da det imødekom mange af nutidens trends.

Navnlige lokale fødevarer, økologi og webhandel bare for at nævne nogle af konceptets store trends, som de fulgte til dørs.

Med deres koncept i orden begyndte efterspørgslen at stige stødt, og i 2016 åbnede de hele 9 butikker.

Mange franchisetagere viste også interesse for konceptet, da det havde en personlig værdi, og dermed skabte efterspørgsel.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu