Lagkagehuset | Afsætning | 12 i karakter

Indledning
Lagkagehuset blev fusioneret i 2008 af to bagerier, som var ejet af Ole Kristoffersen og Steen Skallebæk. De to bagerier udgjorde sig til sammen en stor bagerkæde, som i dag bliver kaldt for Lagkagehuset. Lagkagehuset er i dag ejet af FSN Capital, som ca. ejer 2/3 af virksomheden, Ole Kristoffersen og Steen Skallebæk, som ejer ca. 1/3 del, og nogle få medarbejdere, som ejer den resterende del.

Lagkagehuset har i alt 84 butikker, som er fordelt over henholdsvis Sjælland, Fyn, Jylland og London. Lagkagehuset er vokset gevaldigt i løbet af de sidste 3 år, hvor de i år 2015 havde 35 butikker til i dag, hvor de har 84 butikker. Grundet virksomhedens udvikling, har de internationaliseret sig og åbnet butikker i London – og virksomheden er stadig i gang med at internationalisere sig og forventer snart at trænge ind i USA.

Lagkagehuset er både en produktionsvirksomhed samt en servicevirksomhed. Lagkagehuset bager og producerer deres produkter selv, hvilket gør dem til en produktionsvirksomhed. Lagkagehusets har et smalt – men dybt sortiment. De sælger både kaffe, kager af alle mulige forskellige varianter samt brød af forskellige varianter til en meget høj pris samt høj kvalitet. Lagkagehuset har dog også et koncept, som bygger på service og højtkvalitetens produkter, som skal være med til at skabe en god stemning for deres kunder, og det har de gjort ved at skabe en café-stemning i deres butikker. Derfor er der i alle lagkagehuset butikker rundt omkring i landet plads til at folk kan komme ind og sidde og nyde deres mad eller drikkelse. Det gør, at Lagkagehuset kan forekomme som en form for café, og derfor er Lagkagehuset også blevet til en servicevirksomhed.

Lagkagehuset befinder sig både på B2C og B2B marked. De befinder sig primært på B2C marked, da de har deres egne butikker, hvor deres produkter bliver distribueret direkte til kunden uden nogen form for mellemled. Dog befinder virksomheden sig også på B2B marked, da de har en aftale om levering af brød samme dag til nogle udvalgte supermarkeder og til www.nemlig.com, som er deres mellemhandlere.

Indholdsfortegnelse
1. Karakterisér kort virksomheden Lagkagehuset
Lagkagehusets resultatopgørelse 4
Enkelte nøgletal for Lagkagehuset 4

2. Analysér omverdensforhold 5
Den afhængige omverden 5
Den uafhængige omverden 7

3. Analysér købsadfærden for Lagkagehuset 8
De unge 8
Beslutningsprocessen 9
Deltagere i købsbeslutningen samt købsroller 9
De unges købemotiver 9
De kvalitetsbevidste loyale kunder 30 + 10
Beslutningsprocessen 10
Deltagere i købsbeslutningen samt købsroller 10
De kvalitetsbevidste kunders købemotiv 10

4. Disktuer vækst- og konkurrencestrategi 11
Vækststrategi 11
Konkurrencestrategi 12

Uddrag
Leverandører
Lagkagehuset vælger deres leverandører nøje ud for at få den bedste mulige kvalitet til deres produkter, når de skal producere dem. De bager og sælger selv deres produkter i Danmark og i London, så derfor er det også vigtigt for Lagkagehuset at deres leverandører leverer nogle produkter, som de kan stå inde for, når de sælger deres produkter videre til deres kunder. Råvareindkøbet sker mest fra nogle danske leverandører, som er underlagt en dansk lovgivning.

Virksomheden lægger stor vægt på smileys i alle deres butikker, og det er virksomhedens målsætning at alle deres butikker skal have en god smiley, og dette tænker de også på, når de skal vælge deres leverandører. Leverandørerne skal altid kunne levere nogle råvarer, som lever op til de krav de har omkring hvilken smiley de skal have. Lagkagehuset vil i fremtiden også fokusere mere på at udvikle nye spændende økologiske produkter, og dette er også relevant ift. leverandørerne, som også skal til at kunne levere økologiske produkter.

--------

Konkurrenter
Ift. Lagkagehusets konkurrenter er de blevet mindre i løbet af de sidste par år. Lagkagehuset har været meget privilegeret og har kunne åbne 49 butikker mere siden år 2015. De har derudover også kunne internationalisere sig, og har også åbnet 8 butikker i London. Mange af Lagkagehusets konkurrenter har haft den modsatte effekt ift. deres butikker i løbet af de sidste par år, og har været nødsaget til at lukke en masse butikker. Guldbageren er gået fra at have 57 butikker i 2015 til at have 17 butikker over hele landet i 2018. Dette er et markant fald, og konkurrencen fra Guldbageren er blevet maksimeret markant. Dog er Lagkagehusets største konkurrent butikken ”Emmerys”, da de ift.

Lagkagehuset er ens på mange punkter og tilbyder mange af de samme ting – b.la. denne form for ”café” i deres butikker samt kvalitetsprodukter. Emmerys er steget fra at have 25 butikker rundt omkring i Danmark i 2015 til at have 30 butikker rundt omkring i Danmark i 2018. Dog kan dette tal ikke sammenlignes med Lagkagehuset, da Lagkagehuset har udviklet sig meget mere markant i den rigtige retning. Lagkagehuset er ikke påvirket af deres konkurrenter, som mange andre virksomheder vil være. Lagkagehuset bygger på et meget stærkt koncept af kvalitetsråvarer, service samt denne gode stemning i deres butikker, som de forsøger at skabe. Dette er bemærkelsesværdigt for kunderne, og ikke noget som man ser mange andre steder i Danmark. Derudover vil Lagkagehuset ikke konkurrere på pris, og deres priser er meget faste samt høje, som er noget deres kunder forbinder som noget eksklusivt samt tegn på høj kvalitet.

Få adgang til hele opgaven

Upload en opgave og få adgang til denne opgave

Hvor brugbar var denne opgave?

Klik på stjernerne for at bedømme opgaven!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal anmeldelser

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!