Læskedrikke | Analyse | 10 i karrakter

Indholdsfortegnelse
• Redegør kort for det danske marked for læskedrikke (max. 2400 anslag).

• Analyser for hvordan købsadfærden for læskedrikke har ændret sig. Analysen må max fylde 500 ord.

• Analyser hvordan forskellige udbydere på det danske marked for læskedrikke vækster

• Diskuter kort følgende udsagn (max. 2400 anslag):

• Substituerende produkter udgør en lav trussel på markedet for læskedrikke

• Producenterne i branchen er i høj grad påvirket af forbrugernes kulturelle forhold

• Identificer en væsentlig udfordring for en selvvalgt virksomhed i branchen for læskedrikke. Diskuter mulige løsninger for virksomheden.

Uddrag
Der findes mange typer af læskedrikke, og dermed også forskellige holdninger til, hvornår noget er en læskedrik. Definitionen på læskedrikke er en alkoholfri drik, der består med eller uden kulsyrer.

Der findes, som nævnt ovenover forskellige typer af læskedrikke. Der findes energidrikke, sodavand, saftevand, juice, iste mm.

Produkterne i læskedrikke branchen befinder sig både på B2B markedet. Produkterne befinder sig på B2B markedet fordi at, hvis vi kigger på distributionskæden, ville vi se at virksomhederne handler med hinanden.

I de fleste tilfælde sælger producentvirksomhederne varerne til en grossist, altså engrovirksomheder, som videresælger samme vare i små mængder til detailvirksomheder, som dermed sælger varen til slutforbrugeren.

I Danmark er læskedrikke meget populært, og har gennem de seneste år vækstet. Her er de førende virksomheder Coca-Cola, som er distribueret af Carlsberg i Danmark, Pepsi Co og Royal Unibrew.

Coca-Cola er klart markedsledere inden for læskedrikke branchen, mens virksomhederne Pepsi, Harboe og Royal Unibrew er markedsudfordre. Som det kan læses i artiklen ”COCA-COLAS HEMMELIGHED ER FORBRUGER-INSIGHTS”

drikkes Coca-Cola mere end 1 milliard gange om dagen i 200 lande, og brandet Coca-Cola har en værdi på 425 milliarder DKK værd, ifølge Interbrand. Dermed er der klart, at Coca-Cola ikke bare er markedsledere i Danmark, men globalt.

Fordi læskedrikke indebærer mange forskellige drikkevarer, er målgruppen samt konkurrencen også enormt bredt. Dette gør at man som virksomhed skal kunne segmentere sit marked, og ramme præcis den målgruppe som ville være interesseret i at købe produktet.

Et eksempel kunne være energidrikke. Energidrik bliver typisk drukket af gamer, der drikker energidrik imens de spiller et spil, og netop derfor skal produktgruppen segmentere sig til gamer.

Her kan E-sport være det perfekte sted at reklamere for sine produkter. Dog er det ikke nok kun at vide forbrugernes drikkevaner.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu