Indholdsfortegnelse
Karakterernes rolle i historiens sammenspil;
• Karakterer / personer
• Konflikt
• Plot og præmis
• In medias res
• Set up og pay off
• Suspense og surprise
• Rammefortælling
• Analysemodeller
• (evt. andre analysemodeller)

Uddrag
Filmens dramaturgi. Hvordan er filmen opbygget? Benyttes fx en berettermodel, en bølgemodel, en plot-point-model eller en cirkulær model?

Benyttes forskellige former for fremdriftsmidler f.eks. cues, set-up/pay-off, suspense m.m. Brug Filmcentralens opslagsværk og sø på emnet ”dramaturgi”. Hvordan kan man beskrive dokumentarens opbygning?

Konflikter og problemer er grobunden for en god historie. Der er ikke meget action i harmoni. Ønsket om harmoni er til gengæld tit en drivkraft for personerne i film.

Der er lavet mange spændende og nervepirrende historier om, hvordan personer bliver udfordret og overvinder forhindringer på deres vej mod harmonien. Men harmonien i sig selv uinteressant.

En konflikt bliver sat på spidsen, hvis der er en tidsfrist for, hvornår konflikten skal være løst. Tidsfrister bliver brugt i mange film, særligt i actionfilm.

Det er en fortælleteknik, der skaber ekstra drama. En konflikt kan også udvikle sig. I begyndelsen af filmen er konflikten måske ret enkel og overskuelig, men så bliver den i løbet af filmen større og mere indviklet. Der opstår komplikationer.