Indledning
Jeg er en krænker. Jeg vil faktisk gå så langt at sige at jeg nok enten krænker eller Diskriminere mindste 5 personer hver dag, og jeg tror næsten du gøre det samme.
Vi lever i dag i en verden hvor man ikke må antage noget om en person ud fra at kigge på dem, fx hvis jeg ser en person i bussen med en dametaske
langt brunt hår og høje hæle, så må jeg ikke antag at det er en dame, fordi det kunne være at det var en dame der ser selv som en man og der for finde sig krænkede eller diskriminerede ved at jeg ser ham eller hende som en dame
og for at gøre det helt slemt kan person se sig som et tredje køn. Jeg kan selvfølgelig godt se at de skal have ret til det, men jeg synes også bare nogle gange folk følger sig stødt eller misbehandlede, alt for hurtigt.
Uddrag
Jesper Hansen meninger at Corona har vært med til at skabe en masse besynderlige debatter og især debatter om at føle sig krænkede
og Jesper Hansen virker lidt som en af dem der sidder på den anden side og ikke kan finde grunden til at føle sig krænkede, på trods af at han måske nogle gange selv følger sig snydt eller tilsidesæt.
Men som jeg nævnte i starten så har Juno Berthelsen, som er medstifter af den grønlandske organisation Nalik, gjort mig opmærksom på hvad, Eskimo egentlig betyder for grønlænderne.
Han var i september sammen med morten Messerschmidt, som er næstformand i dansk Folkeparti, med i ”DR: tæt på” hvor emnet var eskimo.
En Thomas stiller spørgsmålet (4b spørgsmål 3) ” Juno: hvad er årsagen til at ordet ”eskimo” ikke bør brugers længere” Juno svar (4b spørgsmål 3 side 2) ”
Ordet hænger sammen med et menneskesyn som er racistisk, hvor grønlændere og andre Inuit er blevet set og behandlet som undermennesker af Danmark (og andre koloniale magter i resten af Arktis)
og hvor man har brugt magt, vold og manipulation, til at undertrykke Inuit på et individuelt, institutionelt og strukturelt plan.