Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden anti alkohol kampagnefilm | Film analyse

Indledning
De to samarbejdspartnere Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden, har lanceret de tre anti-alkohol-kampagnefilm. ”Man kan da aldrig få for meget pølse!?!”, ”Kom nu… bare en lille pøls’?!” og ”Kærestesorger? Det skal da pølses væk!”.

Kampagnerne er offentliggjort i september 2019, hvor de samlet set er nået ud til 610.000 unge danskere. De er instrueret af Nikolaj Lie Kaas, med en problemstilling der underbygger den samme refleksion til alkohol.

Reklamebureauet Robert Boisen og Like-minded står bag kampagnerne, hvor alkohol er udskiftet med pølser.

Disse tre kampagnefilm havde til opgave om at følge en ung mand, der forsøger at undgå et pres fra vennerne. Dette skyldes ni ud af ti unge har oplevet et pres, til at drikke mere alkohol end de havde lyst til.

Uddrag
Afsenderne af de tre kampagner er henholdsvis Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden, der sammen har produceret en anti-alkohol-kampagnefilm.

De to afsender ønsker at kommunikere alvoren til drikkepresset fra vennerne, som har taget overhånd blandt de unge. Dette gør at der er behov for at ændre perspektivet, hvis unge skal til at stoppe op og reflektere over problemstillingen.

Kanalen er igennem platformen YouTube, på Kræftens Bekæmpelses egen YouTube kanal. Det er primært den unge målgruppe, de valgte kampagner henvender sig til.

Dette kommer også til udtryk i kampagerne, eftersom man følger den samme unge dreng i alle de tre kampagner, og det er unge der fremstiller situationerne med drikkepres.

Modtageren er derfor personer, der må drikke alkohol i alderen 16+. Fra afsenderens perspektiv er den ønskede effekt, at unge mennesker ikke behøver at presse hinanden til at drikke. Samtidig behøver alkohol ikke at være involveret, for at have det sjovt sammen.

I de tre kampagnefilm forsøger instruktøren, at få seerne til at reflektere over det der sker i kampagnerne.

Hovedpåstanden i de tre kampagnefilm, er at man ikke skal presse hinanden til at drikke alkohol. Påstanden kommer til udtryk undervejs i de tre kampagner, når hovedpersonen Mads takker nej til alkohol.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu