Indholdsfortegnelse
Konkurrencetrekanten
Nytteværdi
Porters fire konkurrencestategier
Red ocean
Blue ocean
Deleøkonomi
CSR

Optimer dit sprog - Klik her og bliv verdensmester i at skrive opgaver

Uddrag
Trekanten består af kunder, som ønsker de rigtige produkter til de rigtige priser, hvilket virksomhederne prøver at give dem igennem deres nytteværdi.

I mellem virksomhederne og konkurrenterne forekommer der en konkurrencesituation, hvilket skaber konkurrencedygtige omkostninger.

Som virksomhed ønsker man at producere lige så billigt som konkurrenten, og af samme kvalitet, hvis ikke bedre. Dermed vil konkurrenterne presse hinanden og dette vil i sidste ende komme kunden til gode.

Nytteværdi
Nytteværdi er subjektivt, da det er op til kunden selv at vurdere nytten ved at anvende et produkt eller en serviceydelse.

En kunde kan eksempelvis opleve en større nytteværdi hvis produktet eller serviceydelsen teknisk set er bedre end konkurrentens, har et bedre image end konkurrentens eller kan købes til en lavere pris end konkurrentens.

Virksomheder og konkurrenter forsøger at levere den optimale nytteværdi ved hjælp af deres kapital, know how og kundeforståelse.

Porters fire konkurrencestategier Porters konkurrencestrategier består af fire konkurrencestrategier, som beskriver hvordan en virksomhed vælger at konkurrere med de andre udbydere på markedet.

Hvis virksomheden vælger at benytte strategien omkostningsleder henvender virksomheden sig til et stort marked og har branchens laveste omkostninger.