Købsadfærd | Afsætning

Indholdsfortegnelse
Opgave 6.5
• Jakke fra Peuterey (se peuterey.it)
• Samsung fladskærm (hvid) fra netbutik
• Et legetøjstæppe fra Hay
• Et hulborssæt fra Silvan
• Cykelhjelme fra cykelbutik

Opgave 6.6
- Køberoller

Opgave 6.7
- Biograftur
- Købsrolle
- Initiativtager
- Konsument
- Disponent
- Influent
- Køber
- Referencegruppe
- Købemotiv

Uddrag
• Jakke fra Peuterey (se peuterey.it)
Målgruppen for denne jakke er primært middel/ over middelklasse kvinder, da tøjet er modebevidst, men også har meget fokus på funktionalitet, til en mindre pris end andre luksusmærker.

Jakken dækker sikkerhedsbehovet, da man bruger en jakke til at holde sig varm. Det ligger inden under det funktionelle købemotiv, da man primært ville købe denne jakke, for dens fordele over andre jakker i samme marked, fx er den modebevidst, funktionel og billig.

Det er et vanekøb, da det virker som om at dette kunne et primært mærke man købte fra, hvis man bare købte en ny jakke fra det mærke, når ens forrige jakke ikke kunne bruges mere.

Der er tale om en rutinemæssig købsadfærd her, da dette mærke sagtens kunne blive ens primære sted at få overtøj fra, så der er tale om mærkeloyalitet her.

• Samsung fladskærm (hvid) fra netbutik
Skærmens primære målgruppe er alle der gerne vil have en skærm, men ikke har brug for et stort tv.

Det er et selvrealiseringsbehov, da det ikke er et nødvendigt køb, men man køber det for at udvide sig selv.

Det er et thrifty køb, da det er et billigt alternativ til et stort og dyrt tv. Det er et overvejelseskøb, da det er på et marked med mange alternativer, så man burde overveje om der er andre der er bedre.

Købet af skærmen er under en dissonansreducerende købsadfærd, da man bruger udelukkelsesmetoden, ud fra forskellige valgkriterier.

• Et legetøjstæppe fra Hay
Målgruppen for tæppet er forældre med legende børn, da dette produkt giver en sikker måtte for børnene at lege på.

Dette produkt går under sikkerhedsbehovet, da det hjælper forældre med at holde deres børn sikre, mens de leger. Det er et funktionelt købemotiv, da man primært køber dette produkt, ud fra dets funktionalitet og ikke andre kriterier.

Dette er et impulskøb, da det sikkert ikke er noget man tænker over, når man køber det, men mere at det bare er en ting, man burde have. Det er et rutinemæssigt køb, da det nok er et tilfældigt valg eller tilbud, der er grunden til købet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu