Købsadfærd af en stormparaply | Analyse

Opgavebeskrivelse
Opgave 1

Denne analyse omhandler købsadfærden af en paraply og vil have fokus på købet af en stormparaply. Køberen vil være en person, som er en 23 årig mand og som skal bruge den til kraftigt vejr på en vandrerejse. Der vil undervejs blive overvejet alternativer og andre købemotiver.

Analysen benytter sig af SOR-modellens underpunkter, købsroller, købadfærdstyper, beslutningsprocessen, købemotiver, målgruppe og elementer omkring behov købstyper.

Opgave 2
Denne del af analysen indeholder en konklusion af hvordan købet af den tidligere stormparaply afviger i forhold til købet af en bil. Køberen er den samme, bilen skal bruges til transport til arbejde og i fritiden.

Uddrag
Den komplekse købsadfærd spiller ind ved købet af en stormparaply. Kunden vil købe et produkt, hvor han stiller større krav end til en almindelig paraply. Når vi snakker om komplekst købsadfærd, vil kunden have foretaget en mere detaljeret informationssøgning og købet vil typisk være et overvejelseskøb.

Kundens købsadfærd vil være rettet mod at finde en acceptabel løsning, der opfylder hans behov. Når kunden søger videre, vil han formodentligt opdage behov i hans informationssøgning, som han ikke var bekendt med fra start.

Det kan være svært at se forskel på de forskellige stormparaplyer og deres funktionalitet, da det kan være svært at tolke på de enkelte egenskabers betydning for hans køb. Derfor er formålet med informationssøgningen at finde forskellen i de forskellige modeller og blive klogere på deres egenskaber.

Hvis kunden bare holder sig til en acceptabel løsning vil kunden ende med en stormparaply, der løser problemet med blæst og regn, hvorimod at hvis kunden vælger at lave en informationssøgning finder han sandsynligvis frem til flere variationer og egenskaber og flere ukendte behov kan derfor blive opfyldt.

Konklusion
Det vi kan se ud fra købadfærdstyper er, at det er vigtigt at skrive hvad stormparaplyen er god til og lave en god beskrivelse af den. Kunden søger efter informationer og vælger den stormparaply, der har en god og forståelig beskrivelse frem for den der ikke har en fyldestgørende eller måske endda ret teknisk beskrivelse.

De specielle ting eller det der gør at stormparaplyen skiller sig ud, skal fremhæves og beskrives så de kan afkodes af køberen. På nettet skal det være med skrift i siden eller videoer omkring anvendelsen, mens det i de fysiske butikker typisk vil være vha. ekspedienterne.

Få gratis adgang til opgaven

Upload en af dine egne opgaver og få adgang til denne opgave. Det tager kun 2 minutter