Karakteriser kort virksomheden Søstrene Grene

Opgavebeskrivelse
1. Karakteriser kort virksomheden Søstrene Grene.
2. Analyser virksomhedens interne forhold. Inddrag værdikæden og SWOT-opstillingen.
3. Analyser købsadfærden ved køb af produkter i Søstrene Grene. Fastlæg selv konsumenten, som du tager udgangspunkt i.
4. Analyser konkurrencesituationen på det marked, som Søstrene Grene befinder sig på.

Uddrag
Købsadfærdstyper
Når der er tale om et impulskøb og vanekøb, er der også tale om en variationssøgende købsadfærd. Her kan der f.eks. være tale om slik, drikkevarer osv. hvor man ikke overvejer de helt store mærkeforskelle, men derimod bare tager noget af det, som er billigt, og ikke kvaliteten af det.

Hvis man eksempelvis perspektiver til Bahne, så har de samme varer, men til meget højere priser. Bahne har blandt andet nogle glasskåle, som er sat til 199,-, men den nærmest identiske glasskål fra
Søstrene Grene, kan købes til 39,95,-. Der er ikke nogen mærkbar forskel på de to, udover den store prisforskel. Folk der handler i Søstrene Grene, går dermed ikke derind med intentionen om at købe noget, men derimod for at ose. Derfor er købsadfærden i Søstrene Grene mere målrettet mod påskønnelse, samt selvrealisering i form af kreativiteten.

Køberoller
Hvis man vælger, at selv gå ind i en butik for at opfylde eget behov, så er du selv initiativtager. Du sætter hele ”søgningen” og købet i gang efter produkterne. Camilla (initiativtager) opdager at der mangler te og bolsjer derhjemme, og har hørt fra hendes kollega (influenten) at Søstrene Grene har billige produkter, og til en pris, som vil være overskuelig for hende. Derfor beslutter hun (Disponent), at selv tage ned i Søstrene Grene og købe produktet (Køber) til hendes eget behov. Et par dage efter bliver hun syg, og får glæde af den te hun har købt. (Konsument)

Man kan sige, at initiativtageren er den person, som søger produktet, og sætter købet i gang. Her kan det være alle personer. Konsumenten, som bruger produktet. Det kan være personen selv, alt afhængig af om produktet er som gave eller efter eget behov. Disponenten er den eller de personer, som træffer beslutningen om købet af produkt. Det kan igen være personen selv, eller personen som sender en anden person ud efter produktet.

Man kan fortælle videre om produktet, og det kan ende med en kollega eller andet familiemedlem, som går ud og køber produktet. Influenten er den person, som påvirker købet eller har en vis form for indflydelse, og her kan det være personen selv, som fortæller videre om produktet og får kollega, familiemedlem eller andre til at købe det. Det kan også være, at man selv har hørt om produktet fra andre personer, og selv vælger at investere i det. Køberen er så den person, som i sidste ende gennemfører købet. Dette kan være alle personer.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her