Indholdsfortegnelse
Afsætning A- Eksamensprojekt: Jysk
Del 1: Virksomhedskarakteristik
Del 2: Analyse af styrker og svagheder i de interne forhold
- Produkt/serviceydelse:
- Kundeperspektiv:
- Kundesegment:
- Kanaler:
- Kunderelationer:
- Aktivitetsperspektiv:
- Samarbejdspartnere:
- Nøgleaktiviteter:
- Nøgleressourcer:
- Omkostninger og indtægter:
- Virksomhedens interne eksportmotiver:
- Nærmarked v fjernmarked:
- Eksportmotiver:
- Eksportberedskab:
- Jysk eksterne forhold.
Del 3: Analyse af muligheder og trusler i de eksterne forhold
- Noter (Jørgen)
- Home furniture:
Del 4: Strategisk evaluering (SWOT)
- SWOT-opstilling
Del 5: Diskussion og løsningsforslag til fremadrettet strategi

Uddrag
JYSK A/S er en dansk virksomhed som startede i 1979 med deres første butik. Virksomheden hed oprindeligt Jysk Sengetøjslager indtil 2001.

Virksomheden er en international butikskæde med hovedkontor i Brabrand i udkanten af Aarhus. Ved grundlæggelsen var JYSK-butikkerne helt unikke, da de kombinerede sengetøj med øvrigt møblement i deres butikker.

Med sine mere end 2.600 butikker, 23.000 medarbejdere på 51 lande og en årlig omsætning på over 24,97 milliarder kroner, er JYSK i dag en global virksomhed bygget op omkring 100% ejede butikker.

JYSK er en handelsvirksomhed, da de har en kæde af butikker, hvor de køber fælles ind til samtlige butikker omkring sig.

For at være mere specifik er JYSK en detailvirksomhed, da deres produkter bliver distribueret ud til butikkerne der hører under dem.

Lars Larsen får også produceret nogle ting til JYSK, hvilket også gør at den har nogle produktionsvirksomheder tilknyttet, men den er hovedsagelig en detailvirksomhed.

Deres nettoomsætning i 2018: 4.062.389.000 kr. og i forhold til 2017 hvor den var på 3.887.000.000 kr. kan vi se, at JYSKs nettoomsætning er steget med 175.389.000 kr.

JYSKs idé er at være billige og at have den traditionelle skandinaviske design. Deres mission er at have fantastiske skandinaviske muligheder til alle sammen der gerne vil have ting inden for søvn og bolig.

JYSK vision er at være kundernes første valg, at være arbejdernes førstevalg inden for detail, og at være verdens mest udspredte og indtjenende butikskæde.

JYSK kernekompetence er; at være billige og kundevenlige for alle der gerne vil handle i deres butikker.

---

Deres tilhørende forsyningskæde, som er en del af deres kundeperspektiv forsøges at være i balance med virksomhedens værdier, som i høj grad forbindes med ærlighed.

Her arbejder de blandt andet aktivt med at fremme socialt ansvar, og stiller derfor høje krav til deres leverandører.

Dette er muligt gennem JYSKs styrkeforhold overfor deres leverandører. De kan på den måde forme deres forsyningskæde som de har lyst, da de har et større styrkeforhold overfor potentielle leverandører.

Denne førnævnte ærlighed kommer til kende ved deres kanaler, da størstedelen af virksomhedens kommunikationskanaler kommer gennem tv-reklamer og deres butikker.

Derfor bruger virksomheden en stor mængde tid og energi, på at skabe en platform der er både sine medarbejderes og kundernes førstevalg.

En stor del af kommunikationen med kunderne opstår som sagt gennem tv-reklamer, her har der gennem hele virksomhedens historie gjort brug af Lars Larsen indtil hans død, da han var dens frontfigur og skulle udvise ærlighed over for kunderne.

Derudover uddannes medarbejderne efter 3 principper: Købmand, kollega og korpsånd. Som tilsammen skal skabe godt købmandskab, gode kollegaer og en god fælles korpsånd, som skaber fundamentet for at kunne give kunderne et godt tilbud.