Jem og fix | Afsætning

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
I første opgave vil jeg analysere og karakterisere Jem og fix målgruppe og målgruppevalg.

Opgave 2
I opgave 2 skal jeg analysere konkurrencesituationen for Jem og fix på det danske marked.

Opgave 3
I denne tredje opgave af min analyse af Jem og fix, skal jeg vurdere deres konkurrence og deres vækststrategier.

Opgave 4 ’
I 4 og sidste opgave af denne afsætnings analyse vil jeg diskutere Jem og Fix´ promotion med et udgangspunkt i det citat der forekommer i udleveret materiel.

Uddrag
Hvis vi tager udgangspunkt i udleverede materiale, kan vi derved konkludere at jem og fix nok ikke har den største løst for at sats på nye produkter, men tværtimod helt vil satse på nuværende produkter. Dette kan vi konkludere ud fra deres snævre sortiment, jem og fix ejer kun 8000 varenumre, og konkurrenten Bauhaus har 120000 varenumre.

Vi kan derfor konkludere at de helst vil operer på det eksisterende marked. Dette fremstår også i det udleverede materiale, Jem og fix har en stor ambition om at komme op på 125 butikker i hele Danmark, som vil gøre dem til Skandinaviens største kæde inden for byggemarked. De vil derfor gerne foretage en markeds penetration/indtrængning for at øge deres markedsandel på det eksisterende marked.

Hvis Jem og fix vil opnå en øget markedsandel, skal de skabe et øget salg, dette sker selvfølgelig ved at åbne nye butikker. Dog skal de ”stjæle” kunder fra deres konkurrenter for at denne vækst strategi kan virke optimalt. Dette kan bedst gøres ved at bevidst anvende handlingsparameter, endda meget aggressivt.

Et eksempel på hvorledes dette kunne ske er via prisnedsættelse, sales promotion eller øget reklameindsats. Det fremkommer hverken i udleveret materiel eller online om hvor meget Jem og fix er villige til at foretage en stor parameterindsats.

Alt i alt kan dette være et problem da de mest af alt føre promotion via reklameaviser og tv-annoncer. Dette er ikke nok for at forøge deres markedsandel, da dette er en form for promotion der falder gradvist i effektivitet. En stører online markedsføring vil ifølge min optik være optimalt.

Lidt efter lidt som Jem & fix for øget og regner med at øge deres markedsandel yderligere, kan det med tiden blive besværligt at øge den yderligere. Endvidere fremgår det i udleveret materiale at de vil rette blikket ud fra Skandinavien og imod Polen.

Dette er et nyt og anderledes marked for dem og derfor ville det være optimalt først at foretage en markedsanalyse og finde frem til eventuelle konkurrenter Vækststrategien som de skal bruge i dette tilfælde, er markedsudvikling, da det er en nyt marked dog eksisterende produkt. Den specifikke strategi inden for markedsudvikling, er geografisk ekspansion. Nye geografiske markeder dækker båder over nationale og international ekspansion.

Jeg har også valgt at analysere virksomhedens konkurrence strategier. Dette gøres via porters egen konkurrence strategi. Denne skal sikre virksomheden den størst mulige konkurrencemæssige fordel på markedet, denne specifikke fra porter kan også kaldes generiske strategier.

Først og fremmest kan vi vurdere Jem og fixes konkurrencemæssige fordel er på indkøb, produktion, og distribution til de laveste omkostninger muligt. Den sidste dimension i Porters konkurrencestrategier er marked, dette er størrelsen på den målgruppe som den bestemte virksomhed ønsker at betjene, her kan vi konkludere at Jem og fix har valgt at den store målgruppe altså det store marked.

Når man sammenligner denne kombi af lave omkostninger og den store målgruppe på det store marked, ser vi Jem og fix som omkostningsleder. Når man er omkostningsleder, går det ud op at virksomheden henvender sig til det store marked med de laveste priser. Derudover for at benytte sig af denne strategi er det højest nødvendigt for Jem & fix at have en relativ stor afsætning, som derfor sikre lave omkostninger via stordriftsfordele.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu